Original title:
Podmínky integrace do základní školy dítěte s těžkým zrakovým postižením
Translated title:
Conditions of integration to basic school for hard visually handicapped child
Authors:
Homutová, Martina ; Květoňová, Lea (advisor) ; Valešová Malecová, Barbara (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Podmínky integrace do základní školy dítěte s těžkým zrakovým postižením. AUTOR: Martina Homutová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. ABSTRAKT: Bakalářská práce se zabývá podmínkami integrace do základní školy dítěte s těžkým zrakovým postižením. CÍLEM práce je poskytnout informace o podmínkách, které je potřeba splňovat, aby integrace byla reálná, smysluplná a plnohodnotná. Teoretickým východiskem je popis vývoje zrakově postiženého dítěte, vymezení pojmu výchovy a vzdělávání dětí s těžkým zrakovým postižením, důležitost legislativy, v neposlední řadě specifikace podmínek integrace zrakově postiženého dítěte. Seznamuje také s přesně stanovenými podmínkami pro základní školu, pro rodinu, osobního asistenta. Zabývá se pomůckami, které jsou neoddělitelnou součástí úspěšné integrace. V praktické části je představená škola, kde již několik let úspěšně probíhá integrace těžce zrakově postižených dětí. Dále praktická část obsahuje kazuistiku předškolního dítěte, dívky s těžkým zrakovým postižením, která je integrována do mateřské školy. Práce vytvoří podmínky k jejímu úspěšnému integrování do běžné základní školy. KLÍČOVÁ SLOVA: vývoj zrakově postiženého dítěte, integrace do základní školy, inkluze, výchova a vzděláváníTITLE: Terms on the integration of children with visual impairment into the primary school. AUTHOR: Martina Homutová DEPARTMENT: Department of special pedagogy SUPERVISOR: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. ABSTRACT: Bachelor thesis concentrates on the topic of integration of children with visual impairment in primary school. The aim is to provide information about conditions that need to be realized in order to make integration real, meaningful and full. The theoretical basis is focusing on the description of the development of visually impaired children, the definition of the education of children with severe visual impairment, the importance of legislation, not least on specifications integrating visually impaired child. Also introduces and defined main conditions for integration process in elementary school, family, or with personal assistant. It deals with the tools which are an integral part of successful integration. In the practical relate the school, where integration of visually impaired children has been realized for several years. Furthermore, the practical part contains a case report of preschool children - girls with severe visual impairment, which is integrated into kindergarten. The work creates the conditions for its successful integration into regular primary schools. KEY WORDS: development...
Keywords:
development of a visually impaired child in primary school integration; education and training; inclusion; inkluze; integrace do základní školy; výchova a vzdělávání; vývoj zrakově postiženého dítěte
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/53599