Název:
Možnosti rozvíjení/stimulace slovní zásoby a komunikativních dovedností v podmínkách mateřské školy
Překlad názvu:
Possibilities of the vocabulary development/stimulation and of the communicative competences in the conditions of nursery schools
Autoři:
Malotínová, Václava ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V současné době je možné setkat se s názorem, že ze škol, především mateřských (a tím i z rodin) byla v průběhu posledních let zcela vytlačena výchova řeči. Výchova řeči byla v předškolních zařízeních prý podivně zúžena na nefyziologická a s řečí nesouvisející cvičení mluvidel a na případné odesílání některých dětí ke klinickým logopedům na nápravu řeči, aniž by u nich byla řeč výchovně rozvíjena. Cílem diplomové práce je poukázat na význam rozvoje komunikativních dovedností v předškolním vzdělávání, na rozvoj slovní zásoby a její stimulace v podmínkách mateřské školy. Zároveň chci ukázat na nezbytnou roli učitelky v rozvoji komunikace dětí a jejich slovní zásoby. Práce se skládá ze dvou částí: teoretické a praktické. Prvních pět kapitol tvoří část teoretickou. Část praktickou tvoří šestá kapitola, která je věnována konkrétnímu průzkumu úrovně jazykových schopností a slovní zásoby na výzkumném vzorku osmnácti dětí ve věku od čtyř do sedmi let na venkovské mateřské škole.At the present time it is possible to meet the opinion that, in the course of recent years, the education of the speaking skills was enturely discharged from schools (mainly nursery schools), and as well as from families. The education of speaking skills was strangely restricted to non-physiological and with speech disconnected training of speech organs, and as the case may be, to sending some children off to clinical logopedic specialists so as to provide them with speech correction, without being their speaking skills developed in educational facilities. The aim of this dissertation is to refer to the importace of communicative skills development in pre-school education, to the vocabulary development and its stimulaton in the conditions of nursery schools. At the same time it intends to point to the necessary role of schoolmistresses in nursery schools. The dissertation consists of two parts: theoretical and practical. The first five chapters form the theoretical part. The sixth chapter represents the practical part which is focused on the particular research of the level of language abilities and vocabulary dvelopment on the basis of the research sample of eighteen children at the age from four to seven years at a country nursery school.