Název:
Architektura učebny
Překlad názvu:
Architecture of Educational Premises
Autoři:
Černý, Jindřich ; Janošová, Pavlína (vedoucí práce) ; Váňová, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ústředním tématem diplomové práce je oblast vzdělávacích prostor - prostorových dispozic škol. Práce se zabývá touto oblastí v co nejširším možném záběru a používá pro souhrnné označení všech věcí a jevů s tímto tématem souvisejícím termín architektura učebny. Práce je členěna do dvou částí: části teoretické a části praktické. První kapitola teoretické části popisuje základní terminologii, vymezuje hraniční obory a seznamuje s historií oboru technologie vzdělávání. Druhá kapitola zkoumá oblast ergonomie v zaměření na vzdělávání, zabývá se učebními pomůckami, organizací vzdělávacích prostor a v návaznosti na toto spektrum témat se dále zabývá vztahem alternativního školství k pojetí organizace vzdělávacích prostor. Třetí kapitola sleduje vztah třídního klimatu a prostředí třídy v souvislosti s vývojovou psychologií osobnosti žáků. Konečně v poslední kapitole se rozebírá podstata a smysl dokumentu Akční plán "Škola pro 21. století" pro školství, v přímé souvislosti s vybavováním vzdělávacích prostor didaktickou technikou. Praktická část uvádí výzkum, jenž se zabývá vlivem prostředí vzdělávacích prostor na třídní klima. Jeho průběh a výsledky vyhodnocují závěrečné kapitoly praktické části diplomové práce.The focal issue of this thesis is the area of educational space - the spatial disposition of schools. The paper deals with the topic in a broadest way possible and uses the term "classroom architecture" as a general description of all related issues and phenomenons. The paper is divided into two parts: a theoretical one and a practical one. The first chapter of the theoretical part describes the basic terminology, specifies the boundaries of related fields of study and introduces the history of education technology as a discipline of research. The second chapter is concerned with ergonomics in terms of education, educational instruments, organization of educational space and, based on these topics, analyses the relation between alternative education and the concepts of organizing the educational space. The third chapter observes the relation between the classroom climate and the classroom enviroment as related to progressive psychology of pupil's personality. Finally, the last chapter examines the essence and purpose of the action plan "School for 21st century" for equipping educational space with didactic technology. The practical part presents research concerned with the impacts of educational space environment on the classroom climate. Its progress and results are evaluated in the final chapters of the...