Název:
Hry a herní aktivity ve výuce morfologie na 1. stupni základní školy
Překlad názvu:
Games and game's activities in the teaching morphology at the first grade of primary school
Autoři:
Veselková, Alice ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] RESUMÉ V ČESKÉM JAZYCE Diplomová práce se zabývá slovními druhy v češtině na prvním stupni základní školy. Jejím cílem je zmapovat problematiku v obecné rovině, představit jejich definice, historický vývoj i dělení do kategorií. Teoretická část představuje slovní druhy jako část obecné češtiny, popisuje je na základě syntaktických, sémantických a morfologických dělení, aby pak bylo možné přistoupit k jednotlivým slovním druhům. U každého slovního druhu je také stručně ukázáno, jak tyto slovní druhy prezentují současné učebnice českého jazyka pro první stupeň. Praktická část se zaměřuje na představení nových metod při výuce slovních druhů především formou her a netradičních pomůcek. Hry jsou představeny včetně pravidel, potřebného času, pomůcek i počtu žáků. Další úsek praktické části se zabývá rozhovory s učitelkami prvního stupně, které dostaly pomůcky a hry k vyzkoušení. Závěr práce zpracovává formou rozhovoru jejich názory. KLÍČOVÁ SLOVA slovní druhy, výuka, 1. stupeň základní školy, netradiční pojetí výuky, hry, netradiční pomůckyRESUMÉ V ANGLICKÉM JAZYCE The diploma thesis is focused on parts of speech in the Czech language in the lower primary school. Its aim is to chart it on the general level, to introduce their definition, their historical background and the selection into the word-classes. The theoretical section introduces the parts of speech as the common part of the language. It describes them on basis of the syntactic, semantic and morphological division. That is needed for concrete introduction and realisation of the individual parts of speech. For each word class there is also briefly showed how they are presented in contemporary Czech language textbooks for the lower primary school. The practical part focuses on introduction of new methods of teaching parts of speech mainly through games and unconventional tools. The games contain rules, time management, tools and number of pupils involved. Furthermore., there are the interviews with the teachers of the concrete lower primary school who had got to test the games and tools and summarizes their opinions. KEY WORDS parts of speech, teaching, the lower primary school, unconventional approach to teaching, games, unconventional tools
Klíčová slova:
1. stupeň základní školy; hry; netradiční pojetí výuky; netradiční pomůcky; slovní druhy; výuka; games; parts of speech; teaching; the lower primary school; unconventional approach to teaching; unconventional tools