Název:
Klima školy a jeho vztah k profesní spokojenosti a zdraví pedagogických pracovníků
Překlad názvu:
The School Climate and its Relationship to the professional Satisfaction and Health of the Pedagogical Staff
Autoři:
Tomková, Blanka ; Štětovská, Iva (vedoucí práce) ; Gillernová, Ilona (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se věnuje problematice klimatu školy a jeho vztahu k profesní spokojenosti a zdraví učitelů. V širší souvislosti se tato práce zabývá vztahem mezi pracovním prostředím reprezentovaným klimatem školy a dvěma dimenzemi subjektivní kvality života a osobní pohody - štěstím a spokojeností v profesi a práci a s kvalitou života souvisejícím zdravím. Teoretická část předkládá definici a teoretická východiska klimatu školy, věnuje se také metodologické problematice spojené s jeho výzkumem. Profesní spokojenost je zde představena z hlediska pozitivní psychologie a operacionalizována jako štěstí. Kapitola pojednávající o zdraví shrnuje různá pojetí zdraví a nemoci a představuje ty faktory ovlivňující zdraví, které jsou relevantní pedagogické profesi. V závěru kapitoly je představen projekt Škola podporující zdraví. Poslední kapitola je věnována profesi učitele a výzkumným poznatkům ve vztahu ke školnímu klimatu, spokojenosti a zdraví. Empirická část diplomové práce se skládá ze dvou částí. V první části jsou uvedeny poznatky kvantitativního výzkumu vztahů mezi klimatem školy a spokojeností a mezi klimatem školy a zdravím učitelů, druhá část shrnuje výsledky kvalitativního výzkumu zaměřeného na hledání konkrétních souvislostí zkoumaných fenoménů a na nalezení těch složek klimatu školy, které...This diploma thesis deals with the topic of school climate and its relationship to the professional satisfaction and health of teachers. In the broader context, this paper deals with the relationship between the work environment represented by school climate and the two dimensions of subjective quality of life and personal well-being - happiness and satisfaction in the profession and job, and health-related quality of life. The theoretical part presents the definition of and theoretical bases for school climate, it also deals with methodological issues associated with its research. Professional satisfaction is presented from the viewpoint of positive psychology and operationalized as happiness. The chapter concerning health summarizes different concepts of health and disease, and presents the aspects of health which are relevant to the teaching profession. The project "Škola podporující zdraví" (Health promoting school) is presented at the end of the chapter. The last chapter focuses on the teaching profession and research findings related to school climate, satisfaction and health. The empirical part of the diploma thesis consists of two parts. The first part describes the findings of quantitative research of the relationship between school climate and satisfaction and between school climate and...
Klíčová slova:
Klima školy; profesní spokojenost; učitelé; zdraví; health; professional satisfaction; School climate; teachers