Original title:
Morální rozměr estetické zkušenosti v pragmatické pedagogice
Translated title:
The Moral Dimension of Aesthetic Experience in the Pragmatic Pedagogy
Authors:
Pelzová, Markéta ; Strouhal, Martin (advisor) ; Koťa, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V rámci koncepce pragmatické pedagogiky je podstata výchovného působení spatřována ve zkušenosti, jejímž prostřednictvím jedinec rozvíjí a usměrňuje své schopnosti. Umění poskytuje formu specifické zkušenosti, na jejímž základě lze kultivovat kognitivní a emocionální podmínky hodnotících soudů a tím přispívat k morálnímu rozvoji dítěte. Procesy prožívání, interpretování a hodnocení uměleckého díla totiž vychází z běžných životních zkušeností a souvisí jak s jedinečnými předpoklady jedince, tak s podmínkami určitého socio-kulturního prostředí, v němž žije.Concept of pragmatic pedagogy is based on the education by experience, which is essential for an individual's development and for the directing of the individual's abilities. Art provides a form of specific experience based on which you can cultivate cognitive and emotional conditions of value judgments and thus contribute to the moral development of a child. The processes of experiencing, interpreting and evaluating the work of art are based on everyday experience and it relates to both the unique requirements of an individual and the conditions of a certain socio-cultural environment in which he lives.
Keywords:
aesthetic education; aesthetic experience; emotional distance; Etics education; pleasure; pragmatism; psychical distance; resentment; emocionální distance; estetická výchova; estetická zkušenost; Etická výchova; libost; nelibost; pragmatismus; psychická distance
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/83020