Original title:
Kompetence lektora měkkých dovedností působícího v soukromém sektoru
Translated title:
Competences of a soft skills trainer working in the private sector
Authors:
Vlasáková, Adéla ; Tureckiová, Michaela (advisor) ; Šafránková, Jana Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předložená diplomová práce se zabývá kompetenčním modelem lektora měkkých dovedností, který působí v soukromém sektoru. Zabývá se specifiky ve vzdělávání dospělých s důrazem na představení bariér při vzdělávání dospělého člověka. Pojednává dále o specifikách vzdělávání dospělých, přičemž se zaměřuje na rozdíly od vzdělávání dětí a mládeže. Práce se zaměřuje na formulaci požadavků na osobnostní předpoklady lektora, jeho kompetence a prezentuje očekávání, která se k lektorovi vztahují. Na základě představené teorie a provedeného výzkumného šetření je sestaven kompetenční model lektora měkkých dovedností. Výzkumné šetření je zaměřeno na tři skupiny účastníků vzdělávacího procesu, a to zástupců vzdělávací organizace z pozice zaměstnavatele lektora, zadavatele vzdělávací akce z pozice zákazníka lektora a zástupců lektorů samotných.This diploma thesis deals with the competence model of a soft skills trainer working in the private sector. It looks into the specifics of adult education with emphasis on the presentation of barriers when educating adults. Furthermore, this work discusses adult education specifics while focusing on the differences from the education of children and youth. This diploma work focuses on a trainer's personality requirements, his competences, and it presents expectations related to the trainer. A soft skills trainer's competence model is drawn up on the basis of theory presented and research carried out. The research focuses on three groups of participants to educational process - representatives of an educational organization as a trainer's employer, ordering party of an educational event as a trainer's customer and trainers themselves.
Keywords:
adult education specifics; classification of competences; competence model; education of children and youth; Trainer's competences; trainer's personality; klasifikace kompetencí; kompetenční model; Lektorské kompetence; osobnost lektora; specifika vzdělávání dospělých; vzdělávání dětí a mládeže
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/71896