Název:
Problematika začínajícího učitele v současné škole
Překlad názvu:
Issue of a begining teacher in a contemporary school
Autoři:
Bučková, Kateřina ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Dvořáková, Markéta (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou začínajícího učitele v současné škole. Práce je koncipována jako teoreticko-empirická. V teoretické části se věnuje zpracování problematiky začínajícího učitele na základě uvedené literatury, zamýšlí se především nad vysokoškolskou přípravou studentů učitelství, profesním startem začínajících učitelů a jejich uváděním do praxe. Empirická část se opírá o kvalitativní případovou studii. Zaměřuje se na vnímání fenoménu začátečnictví v učitelské profesi, a to z pohledu ředitele školy, zkušených učitelů, studenta i z pohledu samotných začínajících učitelů. Cílem práce je co nejpodrobněji zmapovat postavení začínajícího učitele v konkrétním školním prostředí a objasnit, jak účastníci studie v daném prostředí tuto pozici a vzájemné vztahy chápou. Studie chce přispět k vytvoření prostoru pro aktivní (vědomý) postoj ke skutečnosti příchodu začínajícího učitele do školního prostředí a navodit debatu o možnostech využití výsledků studie k případné vhodné změně vnímání začínajícího učitele v sociálních vztazích v dané škole.The thesis deals with the issue of a beginning teacher in a contemporary school. This work comprises both the theoretical and empirical aspects. In the theoretical part it attends to the issue of a beginning teacher according to mentioned literature, it contemplates particularly about undergraduate preparation of teacher education, professional start of a beginning teachers and their introduction to practice. The empiric part is based on qualitative case study. It focuses on a perception of the novice in 110 the teacher profession from a view of the headmaster, expert teachers and student and of beginning teachers themselves. The aim of my diploma work is a particular description of a position of a beginning teacher in a school environment and to explain, how the participants of this study perceive this position and the relationships at the working place. This study wants to contribute for creation a space for a conscious attitude towards the beginning teachers in the school environment and induce a discussion about possibilities of exploitation of study results to eventual appropriate change of the perception of the beginning teacher in the social relationships in a specific school environment.