Název:
Problematika výuky moderních dějin na středních školách
Překlad názvu:
Problematics of the History education at High schools
Autoři:
Kulhavá, Zdeňka ; Parkan, František (vedoucí práce) ; Mikeska, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] KLÍČOVÁ SLOVA: žák, učebnice, didaktická analýza, analýza funkcí učebnice, moderní dějiny, výuka, didaktické materiály, Rámcový vzdělávací program pro gymnázia Tématem diplomové práce je Problematika výuky moderních dějin na středních školách. Cílem práce je zmapování situace na gymnáziích a středních odborných školách v České republice, týkající se výuky moderních dějin a dějin současnosti. V rámci řešení této problematiky jsou zodpovězeny otázky typu: "učí učitelé na českých středních školách moderní dějiny do roku 1989 nebo ne?", "přesáhnou ve výuce moderních dějin rok 1989, pokud ano, jak daleko látku dovedou?", "jaké využívají didaktické i jiné materiály k dosažení svého cíle?", "s jakými učebnicemi pracují učitelé? Pracují s nimi i žáci?", "jaké podmínky pro tvorbu učebnic a výuku moderních dějin vytváří česká školská politika?". S cílem nalézt odpovědi na tyto otázky je v diplomové práci analyzován legislativní rámec vzdělávací politiky České republiky (zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, tzv. školský zákon), základní kurikulární dokumenty (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, školní vzdělávací programy vybraných gymnázií), Schvalovací doložka Ministerstva školství mládeže a...KEYWORDS: pupil, student's book, didactical analyses, students, student's book function analysis, modern history, tuition, didactical materials The thesis theme is 'The problematics of modern history education at secondary/high schools. The thesis objective is a complex survey of the situation related to the modern history and current history education at grammar schools and specialized secondary/high schools in the Czech Republic. This thesis provides a thorough response to the following questions: Do the teachers at Czech secondary/high schools teach modern history until 1989 or not? Do they reflect the historical period after 1989 and where do they finish? What student's books are used by teachers? What student's books are used by students? What are the conditions for the student's book composition set by the Czech education policy. With an intent to reveal the responses to these questions, the diploma thesis analyses legislative framework of the Czech Republic education policy (Act No. 561/2004 Coll. about pre-school, elementary, secondary/high, college and other education, hereinafter referred to as 'School Act'), basic curricular documents (Framework Educational Program for Elementary Education, Framework Education Program for Grammar Schools, school education programs of particular grammar...
Klíčová slova:
analýza funkcí učebnice; didaktická analýza; didaktické materiály; moderní dějiny; Rámcový vzdělávací program pro gymnázia; učebnice; výuka; žák; didactical analyses; didactical materials; modern history; pupil; student's book; student's book function analysis; students; tuition