Název:
Dětské knihovny v mateřských školách: možnosti, limity a výzvy
Překlad názvu:
Children's Library in kindergartens: possibilities, limits and challenges
Autoři:
Švejnohová, Alena ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Simonová, Jaroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce vychází z tvrzení, že využití dětské knihovny v mateřské škole není dosud v ČR systematicky zpracováno, ačkoliv z mezinárodních výzkumů (PIRLS, PISA) je patrné, že existence dětské knihovny v mateřské škole má pozitivní dopady nejen na rozvoj čtenářské gramotnosti. Cílem diplomové práce bylo zmapovat roli dětských knihoven v mateřské škole. Za využití kvalitativního výzkumu jsem v diplomové práci zjišťovala, jakým způsobem jsou využívány dětské knihovny v MŠ a co je potřeba pro vytvoření fungující školní knihovny v mateřské škole. Pro získání odpovědí na výzkumné otázky byl zvolen design případové studie a podrobněji byly zmapovány tři případy mateřských škol, v nichž je dětská knihovna etablovaná a využívaná. K dokonalému a plnému využití dětské knihovny je potřeba, aby byla doplňována aktuální literaturou, interaktivními knihami, publikacemi, které děti zaujmou nejen svým přitažlivým zevnějškem, ale i obsahem. Stejně tak je tomu i u knihovny samotné. Je podstatné, aby upoutala svým vzhledem, který by měl být atraktivní a příjemný pro dítě i dospělého. KLÍČOVÁ SLOVA dětské knihovny, mateřská škola, děti předškolního věku, práce s knihou, metody rozvoje čtenářské pregramotnosti, případová studieMy dissertation comes out of claim that the exploitation of library for children in kindergarten isn't systematically processed. But, it is apparent, acording international research (PIRLS, PISA), that the existence of library for children has positive influence to the development of reading literacy. The objective of my dissertation was the charting of the role of libraries for children in kindergarten. The dissertation were finding out how the library for children are used in kindergartens. What we need to build up to the functional library was the next topic of my dissertation. Both main topics were examinated in qualitative research. I used the design of case studying. I closely charted three cases of kindergarten where the library for children is used. It is needed to add relevant literature, interactive books and attractive books (inside and ouside). This way brings perfect and full using of library. Apart of this, it is the same with the appearence of the library. It is essential to captivate with attractive and nice appearence by children and adults too. KEYWORDS Children's library in the kindergarten, preschool children, preprimary education, work with books, books for children, readers, development, reading literacy, methods, case study.
Klíčová slova:
děti předškolního věku; dětské knihovny; metody rozvoje čtenářské pregramotnosti; práce s knihou; případová studie; books for children; case study; Children's library in the kindergarten; development; methods; preprimary education; preschool children; readers; reading literacy; work with books