Název:
Koncept čtyř ročních období v českém jazyce
Překlad názvu:
Concept of the four seasons in Czech language
Autoři:
Pevná, Lucie ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] RESUMÉ Diplomová práce zkoumá čtyři roční období skrze teorii jazykového obrazu světa. Respektuje hledisko etnolingvistické - soustředí se na české vnímání skutečnosti, objektem zájmu je především počasí a příroda proměňující se v rámci čtyř ročních období. Člověk vnímá měnící se roční období smyslově - zrakem, sluchem, čichem i dotekem. Každé roční období je jedinečné, vymezuje se vůči ostatním, především prostřednictvím typických stereotypů (automatizovaných představ o něm), prototypů (hlavních reprezentantů) a konotací (asociativních představ o přírodních fázích), přitom se tyto jednotlivé představy spojují (kolokují) s některými slovy, a vytváří tak nová pojmenování, ve kterých je dané roční období zakódováno. Podle principu antropocentrismu vnímáme jednotlivé astronomické a meteorologické jevy personifikovaně, přisuzujeme přírodě a světu kolem nás lidské vlastnosti a chování. Motto této práce zní "A na jaře už nezaseju", čímž máme na mysli součinnost dvou konceptuálních schémat (cyklu a cesty) a zároveň spojení a podobné vnímání měnící se přírody s fázemi lidského života. Rozdíl mezi nimi je v tom, že člověk vždy dojde konce své cesty, kdežto příroda se na základě cykličnosti po zimním spánku opět probudí.The diploma thesis explores the four seasons from the view point of the linguistic picture of the world theory. The etholinguistic approach is applied in the thesis - attention is paid to the Czech-specific perception of reality especially focused on the weather and the changes of the nature in the course of the four seasons. Human perception of the change is based upon the senses - the sense of hearing, the sense of smell, and touch and the eyesight. Each season is unique. The seasons can be differentiated by their season specific stereotypes, season prototypes, and connotations. On the linguistic pictures of each season collocations are built, from which new lexical items originate, describing the season as such. Due to anthropocentrism we perceive individual astronomical and meteorological issues as personified items to which we ascribe human behaviour and human qualities. The motto of the thesis says: "I will not do the spring sowing next year. " The motto denotes the interaction of two conceptual schemata (the scheme of a cycle and the scheme of a journey) realizing the fact that the natural cycle corresponds in our mental representation with the phases of human life. The difference between the concepts is that man always reaches the terminal point of his journey unlike the nature constantly...
Klíčová slova:
antropocentrismus; jazykový obraz světa; kategorizace; kognitivní lingvistika; kolokace; konceptuální schéma; konotace; metafora; pranostiky; prototyp; stereotyp; čtvero ročních období; anthropocentrism; categorization; cognitive linguistics; collocations; conceptual schemata; connotations; four seasons; linguistic picture of the world theory; metaphors; prototypes; stereotypes; weatherproverbs