Název:
Autoevaluace učitelů odborné výchovy
Překlad názvu:
Autoevaluation of the certified teacher
Autoři:
Tesárková, Vladislava ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Prokop, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V současnosti prochází odborné vzdělávání transformací, dochází ke změnám kritérií hodnocení jeho kvality v souvislosti se změnami charakteru práce profesních oborů. Evaluační systémy se vyvíjejí v procesu zkvalitnění odborného vzdělávání. Autoevaluace a autodiagnostika učitele odborných předmětů jsou nedílnou součástí výchovně vzdělávacího procesu. Autoevaluace učitele odborných předmětů zahrnuje systematické sebehodnocení vlastní práce podle předem určených kritérií. Zjištěné výsledky autoevaluace se stávají východiskem pro další učitelovu práci, neboť umožňují učiteli zpětnou vazbu a následnou korekci vlastních činností. Cílem diplomové práce bylo získat poznatky o tom, které nástroje autoevaluace učitelé odborných předmětů využívají, jak často a které problémy nejčastěji řeší v souvislosti s autoevaluací. Při realizaci výzkumné sondy bylo použito metody dotazníku. Výpovědi učitelů jsou zachyceny speciálními dotazníky, které byly později vyhodnoceny statisticky. U žáků byl prostřednictvím dotazníků zjišťován postoj k odborným předmětům z hlediska jejich obliby, obtížnosti a významnosti. Původní Hrabalův dotazník byl rozšířen o odbornou část zjišťující míru flexibility uplatnění absolventů na trhu práce. Výsledky šetření ukazují, že učitelé jeví zájem o vypracování didaktické podpory autoevaluace, která...Currently speciality education is being transformed, the evaluation criterion are being changed in connection with the character changes of speciality work. Evaluation systems are being developed in the process of improving the quality of speciality education. Speciality teacher autodiagnostics and autoevaluation are an integral part of the educational process. Speciality teacher autoevaluation includes a systematic selfevaluation of the teacher's own work according to beforehand set criterion. Gethered autoevaluation results become the basis for further work, since they provide the teacher with some feedback and allow them to modify their work. The aim of the thesis was to gain the experience, which autoevaluation instruments the speciality teachers use, how often and which problems they usually deal with in accordance with autoevaluation. The entries were gathered by means of a questionnaire method. As to the pupils the questionnaire made an inquiry on the attitude to the speciality in light of their preferences, difficulties and importance. The original questionnaire of Hrabal was also provided with a specific part investigating the level of school-leaver-work-possibility flexibility. The teachers reactions are taken down in specific questionnaires, which were later on statistically analysed. The results...