Název:
Ověření metody práce s ilustrovanými příběhy ze školního prostředí určené žákům s problémových chováním a se specifickými poruchami chování v mladším školním věku
Překlad názvu:
Evaluation of Method Using Cartoon Stories from School for Younger School-Aged Children with Behavioral Problems and Behavioral Disorders
Autoři:
Bořkovcová, Magdalena ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se věnuje tématu diagnostiky žáků s výchovnými problémy. Autorka v teoretické části popisuje základní terminologii a věnuje se široké problematice, která s péčí o tyto žáky souvisí. Popisuje metodu Feuersteinova instrumentálního obohacování, na kterou v praktické části navazuje vlastní metodou nazvanou Děti spolu. Praktická část práce se věnuje akčnímu výzkumu, který si klade za cíl zlepšit speciálně pedagogickou praxi autorky a ověřit potenciál nové metody. Při výzkumu byly využity analýzy audionahrávek z lekcí, polostrukturované rozhovory a další dvě doplňkové výzkumné metody. Výsledky výzkumu bylo ověřeno, že s pomocí metody Děti spolu je možné získat množství cenných diagnostických údajů o žácích mladšího školního věku. V závěru práce autorka také uvedla, které atributy metody ocenili oslovení poradenští pracovníci, popsala, jakým způsobem metodu v průběhu výzkumu zlepšila a jakým způsobem je ještě možné ji dále vylepšit. Výsledným produktem, který díky výzkumu vzniknul, je metoda využitelná za určitých podmínek ve speciálně pedagogické praxi. Autorka ověřila potenciál metody a zhodnotila ji jako užitečnou, originální a slibnou metodu, kterou by stálo za to dále zdokonalovat. V této práci bylo dosaženo předem vytyčených cílů a její autorka získala nové cenné dovednosti a zkušenosti.The thesis deals with the topic of diagnostics in children with behavioral problems and disorders. In the theoretical part the author describes commonly used terminology and the width of issues related to caring for these children. The Feuerstein Instrumental Enrichment Program is described and built on later in the practical section where the author introduces her own new method called "Children Together". The practical part of the thesis deals with action research aiming at improving author's practice in the field of special education and at evaluating the potential of the new method. The analysis of audio recordings from lessons and semi-structured interviews and two other supplementary research methods were utilized throughout the research. The outcomes of the research allow for a conclusion that the method "Children Together" can provide us with a volume of valuable assessment data on younger elementary-school-aged children. Towards the end of the thesis the author also identifies features of the method most valued by selected professionals, the ways how the method has been improved during the research and how it could be improved further on. The final product of the research is a method that is useful in special education practice, under certain conditions. The potential of the method has...
Klíčová slova:
ADHD; diagnostika; Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování; Mladší školní věk; žák s výchovnými problémy; ADHD; Children with Behaviour Difficulties; Diagnostics; the Feuerstein Instrumental Enrichment Program; Younger Elementary-School Age