Název:
Figury a stopy paměti. Proměny dynamiky kulturní paměti ve vztahu k vizuální kultuře
Překlad názvu:
Figures and Traces of Memory. Changes in Dynamics of Cultural Memory in Relation to Visual Culture
Autoři:
Průchová, Andrea ; Dvořák, Tomáš (vedoucí práce) ; Činátl, Kamil (oponent) ; Reifová, Irena (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] dizertační práce Práce se zabývá vizuálním obsahem médií oficiální paměti, konkrétně vizuálním materiálem dějepisných učebnic a výstavní expozicí Národního muzea. Zkoumá formální i obsahové rysy zobrazování čtyř klíčových událostí moderních československých a českých dějin, jež vstoupily do povědomí široké veřejnosti jako "osmičkové" události; tj. založení Československa (1918), podpis mnichovské dohody (1938), komunistický převrat (1948) a invazi vojsk Varšavské smlouvy (1968). Způsoby zobrazování těchto událostí navíc vztahuje k problematice politické tranzice roku 1989. Pomocí smíšeného výzkumu zkoumá vzorek učebnic vydaných během komunistického období (1967, 1973, 1982, 1983, 1983), postkomunistické éry (1995, 1996, 1999, 1999, 2000, 2009, 2011) a exponátů pocházejících ze stálé výstavy Křižovatky české a československé státnosti (otevřena 2009). Ve svých závěrech práce představuje 34 vizuálních paměťových figur vážoucích se k zobrazování zvolených historických událostí. Poukazuje na cirkulaci těchto výjevů mezi médiem učebnice a historické expozice, čímž navazuje na dynamické pojetí paměti rozpracované v teoretické části práce. Nachází rozdíly, avšak i shody v obsahovém pojetí obrazové reprezentace moderních dějin dějepisnou didaktikou komunistického a postkomunistického období a označuje...Thesis Abstract The thesis deals with the visual content of the media of official memory, in particular the visual material of history textbooks and the exhibition of the National Museum. It examines the formal and content features of the representation of four key events of modern Czechoslovak and Czech history which entered the awareness of the general public as "eight" events: the founding of Czechoslovakia (1918), the signing of the Munich Agreement (1938), the communist coup (1948) and the invasion of the Warsaw Pact armies (1968). Moreover, it relates the modes of representation of these events to the issue of the political transition of 1989. By means of mixed methods research, it examines a sample of textbooks published during the communist era (1967, 1973, 1982, 1983, 1983), the post-communist era (1995, 1996, 1999, 1999, 2000, 2009, 2011) and the exhibits from the permanent exhibition Crossroads of Czech and Czechoslovak Statehood (opened in 2009). In its findings, the thesis presents 34 visual memory figures related to the representation of the selected historical events. It points out the circulation of these images between the medium of the textbook and the historical exposition, thus following the dynamic concept of memory discussed in the theoretical part of the thesis. It finds both...
Klíčová slova:
dějepisná didaktika; kulturní paměť; postkomunismus; remediace; vizuální gramotnost; vizuální kultura; cultural memory; history didactics; post-communism; remediation; visual culture; visual literacy