Název:
Legislativa vzdělávání dětí se specifickými potřebami a dětí mimořádně nadaných
Překlad názvu:
Legislation on the education of the children with specific needs and of gifted and talented children
Autoři:
Dubcová, Barbora ; Bartůňková, Staša (vedoucí práce) ; Čedík, Miloslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název práce: Legislativa vzdělávání dětí se specifickými potřebami a dětí mimořádně nadaných Cíle práce: Analýza legislativních trendů ve vzdělávání jedinců vymykajících se populační normě. Výzkum je tedy zaměřen jak na děti se specifickými potřebami, tak i na děti mimořádně nadané. Metoda: Byla použita historicko-srovnávací metoda jednotlivých právních dokumentů (zákonů, vyhlášek, vládních nařízení, metodických pokynů atd.) týkajících se začlenění dětí se specifickými výukovými potřebami a dětí mimořádně nadaných do procesu vzdělávání. Sběr dat byl proveden návštěvou knihoven, pomocí internetu, databáze ASPI, jednorázového šetření odboru školství, mládeže a tělovýchovy Magistrátu hlavního města Prahy. Analýza respektovala časové, kvalitativní i kvantitativní hledisko. Výsledky: Z popisovaných právních dokumentů v průběhu dějin vyplývá stále větší snaha o začleňování dětí se specifickými potřebami do společnosti. Tato snaha je patrná i z postupného vytváření a vylepšování právních podmínek pro vzdělávání lidí s nejrůznějšími handicapy. Z kvantitativního hlediska (podle množství přijatých zákonů, vyhlášek a pokynů) vyplývá, že po roce 1989 se na děti se specifickými vzdělávacími potřebami zaměřovala legislativa podstatně více než v minulých obdobích, a to jak v množství zákonných ustanoveních, tak v...Title: Legislation on education of children with specific needs and of gifted and talented children. Goals: Analysis of legislative trends in education of individuals out of population standards. The research is therefore focused both on children with specific needs and gifted and talented children. Method: There was used a historical-comparative method comparing single legal documents (laws, public notices, statutory orders, guidelines etc.) relating to the integration of children with specific educational needs and highly talented children into the educational process. The data were gathered during library visits, through internet, the ASPI database and single research of the Department of Education, Youth and Sports of the Prague City Hall. The analysis respected the aspects of time, quality and quantity. Findings: From the described legal documents running through the history, there emerges greater tendency of integration of the children with specific needs into the society. This tendency is noticeable even from the gradual making and improving legal conditions for educating people with all sorts of handicaps. From the quantitative point of view (the number of passed laws, notices and guidelines), there emerges that after 1989 the legislation concentrated on children with specific educational...