Original title:
Rozvoj tvořivosti žáka základní školy prostřednictvím notačního programu
Translated title:
Developing creativity of pupil at the primary school through notation software
Authors:
Grobár, Martin ; Váňová, Hana (advisor) ; Slavíková, Marie (referee) ; Sedláček, Marek (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Vsouvislosti scelosvětovým rozvojem informační a komunikační technologie a sjejím postupným pronikáním do edukačních procesů se i v hudební pedagogice jeví otázky využití moderní technologie v hudebním vyučování jako aktuální a hudebně pedagogickou veřejností diskutované. Předmětem disertační práce se stalo bádání nad možnostmi notačního programu v rozvoji hudebnosti žáků na druhém stupni základní školy, zejména pak jejich elementární hudební tvořivosti. Teoretická část práce vytváří rámec vlastního výzkumu. Klasifikuje hudební technologie, podrobněji se zabývá nejdůležitějšími notačními programy s důrazem na ve výzkumu použitý program MuseScore a přináší nezbytná fakta k problematice hudební kreativity. Část výzkumná stanoví předmět, cíle a základní pracovní hypotézy výzkumu. Ten byl realizován v několika etapách a v návazných výzkumných šetřeních. Hlavní výzkum si kladl za cíl ověřit experimentální metodiku vyučování hudební výchovy u žáků šestých tříd základních škol s využitím notačního programu jako nástroje pro rozvoj jejich hudebně- tvořivých dovedností. Závěry výzkumu lze uplatnit v dalším procesu hledání možností využití hudební technologie v rozvoji celkové hudebnosti žáků v základním vzdělávání. Následná šetření verifikovala závěry hlavního výzkumu a ověřovala navrhovaná řešení v podobě využití...In today's fast changing world, global development of information and communication technology significantly affects many fields of human activity including music and education. As a result, questions concerning effective using of modern technology in musical education have become a major topic within the pedagogical community. Presented dissertation thesis examines utilization of notation software as a modern teaching tool. The software was specifically used to further improve musical creativity of pupils at secondary school (grades 6 to 9). The very first part of the thesis focuses on research framework, contemporary musical technologies, and available notation software tools. A special attention was drawn to MuseScore software that was used in the research. Last but not least, this part of the thesis outlines vital facts connected with musical creativity field of knowledge. Second part of the thesis is dedicated to author's research and starts with determination of project scope, goals, and basic working hypothesis. The actual research was carried out in several phases with subsequent real-life verification of acquired results. Main research work included development of experimental musical teaching methodology for children in sixth grade. Here, the notation software was used as a tool for stimulated...
Keywords:
Contemporary musical technology; didactic of musical teaching; MuseScore; musical creativity; musical pedagogy; musicality; notation software; didaktika hudební výchovy; hudebnost; hudební kreativita; hudební pedagogika; Moderní hudební technologie; MuseScore; notační program
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/83725