Název:
Role kresby lidské postavy ve školní zralosti
Překlad názvu:
Role of human figure drawing in maturity for school
Autoři:
Holovenčuková, Nikola ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na kognitivní stránku školní zralosti v kontextu Jiráskova Orientačního testu školní zralosti. Výchozí otázkou jsou vzájemné souvislosti výkonů v kresbě postavy s výkony dalších úloh tohoto testu, a to ve sféře jak názorného, tak i verbálního myšlení. Empirickým materiálem, který tuto problematiku objasňuje, jsou výkony dětí v úkolech Jiráskova Orientačního testu školní zralosti včetně testu verbálního myšlení. Design výzkumu je tvořen kombinací transverzálního a longitudinálního přístupu. O spolupráci byly požádány děti z předškolních tříd mateřských škol a žáci prvních i druhých tříd základní školy. Na základě provedeného šetření jsem zjistila, mezi kterými úlohami existují těsné vztahy, a u kterých kombinací se naopak souvislosti nepotvrdily a to v horizontu tří věkových kategorií. Výsledky této práce také umožňují posoudit, zda kresba lidské postavy predikuje vývoj výkonu v dalších úlohách či naopak některá dílčí úloha implikuje vývoj v plnění kresby lidské postavy. Přínosem této práce jsou tak hlubší poznatky o vývoji plnění úloh Jiráskova Orientačního testu, který stále slouží jako diagnostická pomůcka k posouzení školní zralosti.The bachelor thesis deals with the cognitive side of school readiness in the context of Jirasek's Orientation Test of School Readiness. The main focus is the correlation between the figure drawing and the other forms of outputs of this test, in the objective and the verbal reasoning. The research is done on a basis of combining the cross-sectional and the longitudinal approach. The children participating were pre-schoolers and students of the first and second grade of elementary schools. Based on my research I found out, which tasks are closely connected, and at which combinations no connections were proven, in the context of three age groups. The results of this work also help to assess if the drawing of the human figure predicts the performance development in other tasks, or if a certain subtask implies the development of fulfilling the drawing of the human figure. The contribution of this work is thus bringing deeper findings about the progress of fulfilling the tasks of the Jirasek's Orientation Test of School Readiness, which still serves as a diagnostic tool to assess school readiness.
Klíčová slova:
body; kresba; postava; psaní; pán; verbální myšlení; školní zralost; drawing; figure; man; points; school readiness; verbal reasoning; writing