Název:
Sociální dovednosti pracovníků v pomáhajících profesích
Překlad názvu:
Social skills of auxiliary professions workers
Autoři:
Dobiášová, Šárka ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá sociálními dovednostmi pracovníků pomáhajících profesí. Cílem práce bylo zachytit úroveň sociálních dovedností u vybraných profesí psychologa, sociálního pracovníka a duchovního. Výzkum byl zaměřen na sociální dovednosti jako celek a snaží se pojmout multidimenzionalitu celé problematiky. V teoretické části jsou nastíněna teoretická východiska vztahující se k problému výzkumné části. V empirické části byly pomocí dotazníku SSI R.E. Riggia zmapovány jednotlivé dimenze sociálních dovedností jak v dimenzi sociální (verbální), tak v rovině emocionální (neverbální) a konkrétně u každé dimenzeoblast vyjadřování, vnímavosti a kontroly. Výzkumné závěry ukazují sociální dovednosti pomáhajících pracovníků s nižším výsledkem oproti běžné populaci. Poukazují však na rovnoměrnost a tedy vyrovnanost jednotlivých dimenzí, a to verbální a neverbální. Z pohledu profesí dosáhla nejlepších výsledků profese duchovních. Nejnižších výsledků dosáhla profese sociálních pracovníků.This thesis deals with the social skills of helping professions. The aim was to capture the level of social skills of selected professions - a psychologist, social worker and clergyman. The research was focused on the social skills as a whole and tries to accommodate the multidimensionality of this researched issue. In the theoretical section, there are outlined the theoretical growing points related to the researched issue. In the empirical part, by means of the SSI R.E. Riggio questionnaire, there are mapped the individual dimensions of social skills in both the social (verbal) and emotional (nonverbal) dimensions while for each dimension it was dealt with the field of expression, sensitivity and control. The findings of this research show that the social skills of helping workers are lower than these expected with the common population. These findings, however, point at a certain uniformity and thus at the balance of various dimensions which are, in particular, verbal and nonverbal. As it regards the selected professions, the best results were achieved with the clergy while the lowest results were achieved with the profession of social workers.