Název:
Začleňování dětí se specifickými sociálními a vzdělávacími potřebami do skautských oddílů
Překlad názvu:
The Inclusion of Childern with Specific Social and Educational Needs to Scout Units
Autoři:
Všianská, Anežka ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) Diplomová práce s názvem Začleňování dětí se specifickými sociálními a vzdělávacími potřebami do skautských oddílů se věnuje tématu integrace do specifického prostředí volnočasové organizace Junáku. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části jsou popsány základní teoretický východiska týkající se integrace a inkluze, dále jsou zde shrnuty informace ohledně situace s integrací dětí se specifickými potřebami v organizaci Junák. Byl realizován kvalitativní výzkum, který oproti již vzniklým výzkumům, popisuje průběh začleňování optikou tří důležitých účastníků, kterými byli děti se specifickými potřebami, jejich rodiče nebo pěstouni a vedoucí skautských oddílů. Data byla získána pomocí polostrukturovaného rozhovoru, dotazníku a pozorování. Cílem výzkumu tak bylo popsat, jak probíhá integrace do skautských oddílů a zjistit názory rodičů, vedoucích oddílů a samotných dětí na faktory, které ovlivňují integraci dítěte se specifickou potřebou do skautského oddílu. Výsledky práce prezentují klíčové aspekty, které jsou podle respondentů výzkumu důležité pro úspěšnou integraci. Pro děti se specifickými potřebami je pro začlenění hlavní najít si v oddíle kamarády. Rodiče a vedoucí, spatřují jako důležitý aspekt podporující integraci, otevřenou komunikaci a aktivní spolupráci...(in English) The Master's thesis "Inclusion of Children with Specific Social and Educational Needs to Scout Units" focuses on the integration of children with special needs into the specific environment of the Czech-scouting organisation Junák. It comprises of a theoretical and an empirical part. The first one describes basic theoretical concepts of children integration and inclusion and summarises the current situation in the Junák organisation. The empirical part presents a research, which unlike previous works describes the process of integration from the perspective of three key subject groups: children with specific needs, their parents or foster parents and Scout leaders. The data has been gathered by the means of semistructured interviews, question forms and on-site observation. The aim was to identify how the integration process works and to gather the opinion of individuals representing the three target groups about the factors influencing the process of integration in Scout units. This thesis presents several aspects considered as key by each of the subject group. From the children perspective, a successful integration depends on their ability to find friends among the other members of the units. For their parents and the units' leaders, communication and active cooperation between all...
Klíčová slova:
děti se specifickými potřebami; Integrace a inkluze; skauting; skautský oddíl; volný čas; children with specific needs; Integration and inclusion; leisure time; scout unit; scouting