Název:
Využití internetu při výuce matematiky
Překlad názvu:
The use of the Internet in the teaching of mathematics
Autoři:
Brázdová, Marie ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na problematiku využívání informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání. Zabývá se zejména využitím internetu při výuce matematiky na základních a středních školách. Cílem práce je shrnout některé poznatky týkající se informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání a jejich vlivu na vzdělávací proces, uvést různé možnosti využití internetu v práci učitele matematiky a formou dotazníku zmapovat současný stav využívání internetu učiteli matematiky. Práce informuje o zajímavých internetových matematických zdrojích a uvádí příklady jejich konkrétního využití v domácí přípravě učitele i při výuce matematiky. Jedná se o zdroje, které by měly přispívat ke zlepšení efektivity vyučování matematiky. Práce ukazuje, že internet je přínosným zdrojem, který může zlepšit kvalitu matematické výuky a vzdělávání.The thesis focuses on information and communication technologies in education. It mainly deals with the use of the Internet in the teaching of mathematics at lower and upper secondary schools. The aim of the thesis is to summarize some information concerning the present knowledge of information and communication technologies in education and their impact on the process of education, to present various ways of using the Internet by maths teachers and to conduct an enquiry into the present state of the use of the Internet by maths teachers at lower and upper secondary schools. The thesis provides information about interesting mathematical Internet resources and examples of their use in a teacher's preparation for lessons and in mathematics lessons, too. The resources mentioned in the work should contribute to the improvement in the efficiency of the teaching of mathematics. The thesis shows that the Internet is a beneficial source which could improve the quality of the teaching of mathematics and education in general.