Název:
Žákovské přezdívky jako součást školské jazykové komunikace
Překlad názvu:
School children ́s nicknames as a part of the school language communication
Autoři:
Kvíčalová, Marta ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent) ; Šindelářová, Jaromíra (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: Žákovské přezdívky jako součást školské jazykové komunikace AUTOR: School children's nicknames as a part of the school language communication KATEDRA: Katedra českého jazyka ŠKOLITEL: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. ABSTRAKT Disertační práce se zabývá přezdívkami žáků staršího školního věku z lingvistického a z lingvodidaktického hlediska. Přezdívky nahlížíme nejen jako jazykový prostředek realizace komunikačního aktu oslovení, resp. jako jazykový prostředek označující v komunikaci třetí osobu, ale také jako projev určité konkrétní komunikační strategie v rámci školní třídy. Z tohoto pohledu se přezdívkám v kolektivu žáků dosud nikdo nevěnoval. Jako výzkumnou metodu jsme použili dotazníkové šetření. Hlavní výzkum probíhal ve dvou fázích a jeho hlavním cílem byl 1.) popis a charakteristika 562 přezdívek žáků 8. tříd základních škol a tercií víceletých gymnázií z hlediska motivace jejich vzniku; a 2.) podrobná charakteristika 45 vybraných přezdívek z hlediska jejich fungování (vnímání a prožívání) ve školské jazykové komunikaci, a to z pohledu produktora (skupiny, kde přezdívka vznikla a kde se používá), recipienta (nositele přezdívky) a nezávislých hodnotitelů. Sledovaný materiál nám umožnil vyslovit dílčí závěry o kvalitě jazykové kompetence žáků v závislosti na typu školy, kterou navštěvují....NÁZEV: Žákovské přezdívky jako součást školské jazykové komunikace AUTOR: School children's nicknames as a part of the school language communication KATEDRA: Katedra českého jazyka ŠKOLITEL: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. ABSTRACT The research project deals with children's nicknames from the linguistic and linguodidactic point of view. Nicknames are verbal means of realization of the communication act of addressing and a manifestation of a specific communicative strategies in the classroom. A research of such kind has not yet been carried out in the Czech Republic. We used a questionnaire as a research method. The main research was carried out in two phases and its main purpose was 1.) description and characteristics of 562 nicknames of 8th grade primary school pupils and of the same age group pupils attending "gymnaziums" (eight-year grammar schools) focusing on the motivation of the origin of the nicknames; and 2.) detailed characteristics of 45 selected nicknames focusing on the functioning (perception and experience) in school language communication, from the perspective of the productor (a group where the nickname originated and where it is used), the recipient (a bearer of the nickname) and independent evaluators. Material analysis also allows partial conclusions about the quality of pupils'...
Klíčová slova:
antroponomastika; lingvistika; malá sociální skupina; přezdívka; výzkum; školní přezdívka; antroponomastics; linguistics; nickname; research; school nickname; small social group