Název:
Sféry vlivu? reklama na YouTube a fenomén hipster
Překlad názvu:
The Channel of Influence? YouTube Advertising and the Hipster Phenomenon
Autoři:
Horáková, Zuzana ; Balon, Jan (vedoucí práce) ; Hájek, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This research seeks to address the topic of the influence of the YouTube advertising on society as seen by the members of hipster subculture. This work aims to explore the attitude of hipsters towards the YouTube thanks to an analysis of the interviews and also with the help of a theoretical framework of core concepts such as subculture, hipster, lifestyle or advertising practices. The reason I address hipster attitudes is the fact, that hipster phenomenon has become widespread nowadays. Moreover, those individuals are associated with skeptical stance towards the mainstream trends. Therefore, I have decided to confront the ostensibly distrustful view of hipsters towards YouTube as a representative of modern mainstream and then analyze self-proclaimed attitudes of hipsters as such.Výzkum se zaměřuje na téma vlivu inzerce na YouTube na společnost z pohledu subkultury hipsterů. Cílem této práce je prozkoumat postoj hipsterů vůči YouTube díky analýze rozhovorů a také za pomoci teoretického ukotvení základních konceptů jako je subkultura, hipster, životní styl nebo reklama. Důvodem, proč jsem se zaměřila na postoje jedinců hipster je fakt, že fenomén hipster se stává čím dál rozšířenějším. Kromě toho jsou tito jedinci spojováni se skeptickým postojem vůči hlavním trendům. Proto jsem se rozhodla konfrontovat zdánlivě nedůvěřivý pohled hipsterů na YouTube, jakožto zástupce moderního hlavního proudu, se skutečnými postoji hipsterů.
Klíčová slova:
fenomén hipster; influenceři; mainstream; mladí a reklama; product placement; reklama; reklama na YouTube; subkultura; YouTube; advertising; advertising on YouTube; hipster phenomenon; influencer; mainstream; product placement; subculture; youth and advertising; YouTube