Název:
Geografické dovednosti žáků základních škol a studentů gymnázií
Překlad názvu:
Geographic skills of elementary and secondary school students
Autoři:
Holeček, František ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Hanus, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této práce je dílčí analýza části výsledků dotazníkového šetření, které předcházelo zpracování této práce a bylo připraveno širším autorským kolektivem. Žákům 9. tříd ZŠ, kvart, kvint, sext a septim (popřípadě odpovídajících ročníků šestiletých nebo čtyřletých gymnázií a středních škol) byl předložen test zkoumající jejich dovednosti potřebné pro práci s informacemi a řešením problémů v geografii. Konkrétně vyhledávání dat v tabulce, srovnávání tabulek a grafů, práce s mapou (vyhledávání dat, srovnávání), kladení otázek (hledání příčin současného stavu některých jevů), analýza dat z více typů záznamů (tabulka, text, mapa), záznam údajů z tabulky do grafu a samostatné přemýšlení na základě daných informací. K testu byl přiložen dotazník zkoumající kromě jiného názory žáků na testové úlohy a četnost procvičování zkoumaných dovedností ve výuce. Jejich učitelé dostali k vyplnění obdobný dotazník. Tato práce zpracovává část výsledků daného šetření, zejména vztah pohledu žáků a učitelů na výsledky testu a na samotné testované dovednosti.The ame of this thesis is a partial analysis of survey, which preceded the elaboration of thesis and was prepared by a wider team. Secondary school students and older elementary school students took a test focused on problem solving skills and information literacy abilities in geography. Specifically: searching for data in a table, comparing tables with graphs, working with maps (searching for data and information, comparing with other resources), asking questions (searching for the causes of the current state of some phenomena), analysing data from different types of resources (tables, graphs, maps), transcribing data from table to the graph, and independent thinking on the basis of the information given. Apart from the test, they also filled out a survey on their opinions about the test questions and the frequency of practicing these skills in the classroom. Their teachers filled out the analogical survey. This thesis is analysing the part of survey results and it's specifically focused on the relation between the teachers' and the students' views on the test results and the tested skills and abilities.
Klíčová slova:
badatelské dovednosti; geografické vzdělávání; práce s informacemi; testování žáků; zeměpis; enquiry based skills; geografical education; geography; information literacy; teachers; testing of students