Název:
Komunikace mezi školou a rodinami žáků z etnických minorit
Překlad názvu:
Communication between the School and Families of pupils from ethnic Minorities
Autoři:
Bárová, Adéla ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem diplomové práce je komunikace mezi školou a rodinami žáků z etnických minorit. Teoretická část se nejprve zabývá obecně komunikací, vysvětluje pojem komunikace, popisuje sociální a pedagogickou komunikaci a základní složky komunikace. Pozornost je věnována také komunikantům, komunikační situaci, druhům komunikace a komunikaci efektivní. Další část se zaměřuje na interkulturní komunikaci, interkulturní kompetence a interkulturní vztahy. Charakterizuje také základní pojmy jako skupina, kultura, etnikum, etnicita, etnická identita, etnické vědomí, národ, národnost, národnostní a etnická menšina, popisuje žáka s odlišnými životními podmínkami a z odlišného kulturního prostředí, žáka- cizince, žáka s odlišným mateřským jazykem a legislativu. Poslední část se zabývá kulturními specifiky národnostních menšin, blíže představuje vietnamskou, ruskou, ukrajinskou a romskou národnostní menšinu. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jakým způsobem škola komunikuje s rodinami žáků z etnických minorit. Jednotlivá data byla získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s učiteli základních škol, kteří komunikují s rodinami z etnických menšin. Výzkumné otázky se týkaly zkušeností učitelů s jazykovou znalostí u rodičů žáků z etnických menšin, bariér, jež vstupují do komunikace mezi školou a rodiči, a metod a...The topic of the thesis is communication between the school and families of pupils from ethnic minorities. Theoretical part deals with communication in general first, explains the concept of communication, describes social and pedagogical communication and basis of communication. It is also focusing on communicants, communication situations, types of communication and effective communication. The next part focuses on intercultural communication, intercultural competences and intercultural relations. It also describes basic terms such as group, culture, ethnicity, ethnic identity, ethnic consciousness, nation, nationality, national and ethnic minority, describes pupils who live in different living conditions and different cultural environment, pupil foreigner, pupil with different native language and legislative. Last part deals with the cultural specifics of national minorities and closer introduces Vietnamese, Russian, Ukrainian and Roma national minorities. The aim of the thesis was research how the school communicates with families of pupils from ethnic minorities. All data were obtained through semi-structured interviews with primary school's teachers who communicate with families of pupils from ethnic minorities. Questions in questionnaire were focused on teachers' experiences of language...
Klíčová slova:
etnická menšina; interkulturní bariéry; interkulturní komunikace; Komunikace; rodiny žáků z etnických menšin; Communication; ethnic minority; families of pupils from ethnic minorities; intercultural barriers; intercultural communication