Název:
Verbálně komunikační kompetence romských žáků na počátku primárního vzdělávání
Překlad názvu:
Verbal communication competences of Roma pupils as a condition for their school success
Autoři:
Opálková, Marie ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent) ; Bravená, Noemi (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: Verbálně komunikační kompetence romských žáků jako podmínka jejich školní úspěšnosti AUTOR: Mgr. Marie Opálková ŠKOLITEL: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. ABSTRAKT: Předmětem předkládané disertační práce je školní úspěšnost romských žáků na počátku primárního vzdělávání a překážky, se kterými se romští žáci v tomto období setkávají. Cílem práce je zjistit, jak jsou verbálně komunikační kompetence romských žáků ovlivňovány komunikačním jazykem v rodině a jaký vliv mají na školní úspěšnost žáka. Tento hlavní cíl byl operacionalizován do jednotlivých parciálních cílů, které svým charakterem korespondují s jazykovými rovinami komunikačních kompetencí a definují konkrétní dimenzi šetření. Pro zpracování dat od romských žáků byla použita kvalitativně orientovaná případové studie charakteristická kombinací různých technik sběru informací. Pro účely této práce bylo využito pozorování, rozhovory a analýza dokumentů - konkrétně výsledky Baterie testů zjišťující stav jazykových rovin češtiny u romských žáků 1. třídy. Jedná se o nestandardizovaný nástroj, který byl za účelem této práce vytvořen. Práce je přínosná především v celkovém obrazu podmínek utváření jazykového kódu romského dítěte a dokládá, co vše se na něm podílí. Výsledky empirického výzkumu mohou učitelům umožnit lepší vhled do výuky českého jazyka a...TITLE: Verbal communication competences of Roma pupils as a condition for their school success AUTHOR: Mgr. Marie Opálková SUPERVISOR: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. ABSTRACT: The subject of this dissertation is the school success of Roma pupils at the beginning of primary education and the obstacles that Roma pupils encounter in this period. The aim of the dissertation is to find out how the verbal-communicative competences of Roma pupils are influenced by the communicative language in the family and what influence it has on the pupil's school success. This main objective has been operationalised into individual partial objectives, which correspond in their nature to the linguistic levels of communicative competence and define a specific dimension of the investigation. A qualitative case study approach characterized by a combination of different information gathering techniques was used to process data from Roma pupils. It was mainly observation, interviews and document analysis - namely of the results of the Battery of Tests to determine the status of the linguistic levels of Czech among Roma pupils in the first grade. It is a non-standardized instrument that was created for the purpose of this dissertation. The work is useful mainly in the overall picture of the conditions of the formation of the language...
Klíčová slova:
bilingvismus; edukativní přístupy; inkluze; integrace; jazyková bariéra; jazykové interference; komunikační kompetence; první třída; romský jazyk; Romský žák; učitel; školní úspěšnost; bilingualism; communicative competence; educational approaches; first grade; inclusion; integration; language barrier; language interference; Roma pupil; Romani language; school success; teacher