Název:
Veřejná versus soukromá doprava: vliv automobilové dopravy na tvář amerických měst v období po druhé světové válce
Překlad názvu:
The Impact of the Motor Vehicles upon the Shape of American Cities in the WWII Era
Autoři:
Bocker, Robert ; Calda, Miloš (vedoucí práce) ; Kozák, Kryštof (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2007
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] 1. INTRODUCTION The post-World War II America was considered an era of great progress in many aspects. Generally, it mirrored in the betterment of living standard that suddenly had steeply risen due to a flourishing economy and prosperity. This era beginning at the turn of the late forties and early fifties became also known as the embodiment of the American Dream that for many Americans came true thanks to a heyday of revolutionary projects in housing, infrastructure and other developments that followed later on. Basically, new visions of lifestyle came up hand in hand with new opportunities and trends. Since one of the major advancements in this period of progress represented the phenomenon of the booming motor vehicle transport that went hand in hand with the extensive highway building, hardly anybody could have foreseen what merits and impacts would come up therewith. Several changes that occurred due to the above mentioned advancement in economy can be referred to as yielding and positive. However among others, this postwar period also brought its side effects as for instance: the rise of suburbia, the deterioration of city cores, suburban sprawl and or the problem of endless bumper-to-bumper gridlocks. Those last-mentioned phenomena together with the highway building and flourishing car industry had...8. RESUMÉ Poválečný rozmach ve Spojených státech amerických vedl к všeobecnému blahu ve společnosti díky rozkvětu hospodářství a průmyslu. Společně s růstem národní ekonomiky rostla i životní úroveň, což bylo nejvíce patrné na životě středostavovských rodin. Střední vrstva, kterou lze charakterizovat superlativy prosperity a vzdělanosti byla doslova motorem společnosti, jenž byl nastartován po druhé světové válce. Tento všeobecný pokrok střední třídy byl ještě umocněn rozmachem automobilismu, jenž se stal společně s bydlením na nově vznikajících předměstích ztělesněním amerického snu. К rozvoji soukromé dopravy v zásadě přispělo přijetí zákona o národním mezistátním systému dálnic v roce 1956, který měl mimo jiné i obranný charakter pro případ, že by došlo к nepřátelské intervenci na západní polokouli v době studené války. Jednalo se o jeden z největších projektů v dějinách Ameriky vůbec, na kterém se zejména americká vláda velkou mírou finančně podílela. Nová síť dálnic vznikající už za Presidenta Eisenhowera výrazně posílila ekonomiku, avšak zároveň se i citelně podepsala na tváři amerických měst v poválečném období. Přesněji řečeno, zmíněný odklon od dopravy veřejné к dopravě soukromé nastal v důsledku vládou nerovného financování obou zmíněných módů dopravy. Toto vládou nedostatečné financování veřejné...