Název:
Předškolní schopnosti: Evropská srovnávací studie
Překlad názvu:
Pre-school abilities: European comparative study
Autoři:
Neufussová, Monika ; Münich, Daniel (vedoucí práce) ; Federičová, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předškolní vzdělávání zlepšuje kognitivní a nekognitivní schopnosti dětí a jeho efekt přetrvává až do dospělosti. Literatura poskytuje mnohé d·kazy o prospěšných vlivech předškolního vzdělávání, některé z nich dokonce kauzální. Většina studií nicméně pochází z USA a výzkum tak postrádá ucelený obraz předškolního vzdělávání v evropských zemích. K tomuto výzkumu přispívám srovnáním evropských zemí v ohledech předškolní docházky, předškolních dovedností a dosažených výsledk· ve čtvrté třídě. Dále se soustředím na eskou republiku. Výsledky ukazují, že vzdělanější matky mají větší pravděpodob- nost dávat děti do školky. Ve většině zemí děti s lepšími předškolními doved- nostmi dosahují lepších výsledk· ve standardizovaných testech ve čtvrté třídě, což podporuje existenci Matoušova efektu. V eské republice je docházka v předškolním zařízení spojována s nár·stem výsledk· ve čtvrté třídě o 0.3 směrodatné odchylky. Nejd·ležitější dovedností je schopnost číst, která zvyšuje výsledky v matematice o 0.2 směrodatné odchylky. Tyto výsledky přispívají k literatuře ohledně předškolního vzdělávání v Evropě, ale neměly by být interpretovány kauzálně, nebo' tvoří spíše popis evropské předškolní situace. 1Pre-school education improves cognitive and non-cognitive skills of children, and the positive effects persist to adulthood. The literature provides rich ev- idence of beneficial effects of pre-school, some of them even causal. However, most studies come from the US, and the research lacks a comprehensive pic- ture of European countries concerning pre-school education. I contribute to the research by providing a comparison of European countries regarding pre- school attendance, pre-school skills, and test scores in fourth grade. In Section ??, I focus on the Czech Republic. The results show that more educated moth- ers are more likely to send children to pre-school. In most countries, children with stronger pre-school skills achieve higher results on standardized tests in fourth grade, which supports the idea of the existence of the Matthew effect. In the Czech Republic, pre-school attendance may increase fourth-grade test scores by 0.3 SD. The most important pre-school skill is the ability to read, which is associated with an increase in fourth-grade math achievement of 0.2 SD. The results contribute to the literature on pre-school education in Eu- rope; however, they should not be interpreted causally, as they are essentially a description of the pre-school context in Europe. 1
Klíčová slova:
Evropské Srovnání; Kognitivní Schopnosti; Matoušův Efekt; Předškolní Vzdělávání; Výsledky Testů; Cognitive Skills; European Comparison; Matthew Effect; Pre-school Education; Test Scores