Název:
Zkušenost rodičů dětí s problémovým a poruchovým chováním
Překlad názvu:
The experience of parents of children with problem and disordered behavior
Autoři:
Voldřich, Michal ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent) ; Bílková, Zuzana (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná disertační práce se zaměřuje na zkušenost rodičů dětí s problémovým a poruchovým chováním. Navazujeme tím na výzkumy zaměřené na rodičovství dětí s ADHD s tím, že nás pohled chceme rozšířit zejména o sociálně konfliktní rozměr v chování dětí. V teoretické části zkoumáme, jak jsou kategorie problémového a poruchového chování uchopené ve zdravotnických a speciálně pedagogických klasifikacích. Dále zpracováváme výzkumy zaměřené na rodičovskou zkušenost. Vlastní výzkum vychází z kvalitativní metodologie, z opakovaných rozhovorů s rodiči dětí a jejich analázy prostřednictvím metod zakotvené teorie. Zajímá nás především jak do zkušenosti vstupuje sociálně konfliktní a medikalizovaný rozměr problémového chování. KLÍČOVÁ SLOVA rodičovská zkušenost, problémové a poruchové chování, ADHD, kvalitativní metodologieThe presented dissertation focuses on the experience of parents of children with problem and disordered behavior. We build on research focused on parenting children with ADHD, with the intention of broadening our view to include the social conflict dimension in children's behavior. In the theoretical part, we examine how the categories of problem and disordered behavior are captured in medical and special pedagogical classifications. Furthermore, we elaborate on research focusing on parental experience. The research itself is based on qualitative methodology, on repeated interviews with the parents of children and their analysis through the methods of grounded theory. We are particularly interested in how the socially conflictual and medicalized dimension of problem behavior enters into experience. KEYWORDS parental experience, problem and disordered behavior, ADHD, qualitative methodology
Klíčová slova:
ADHD; kvalitativní metodologie; problémové a poruchové chování; rodičovská zkušenost; ADHD; parental experience; problem and disordered behavior; qualitative methodology