Název:
Úroveň porozumění základům genetiky a molekulární biologie u žáků gymnázií a druhého stupně základních škol
Překlad názvu:
Level of Understanding of Basics of Genetics and Molecular Biology by Students of Secondary Education
Autoři:
Machová, Markéta ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Zrzavá, Magda (oponent) ; Králík, Miroslav (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Genetika je součástí sekundárního vzdělávání již desítky let. Výzkumy výsledků přírodovědného vzdělávání ale již delší dobu poukazují na to, že žáci si z výuky odnášejí různé typy miskoncepcí bez pochopení základních principů dědičnosti a genetiky. To vede k jejich neschopnosti správně se orientovat a rozhodovat v běžných životních situacích, které se tématu týkají. V českém prostředí podobně jako v zahraničí však chybí kromě hlubší diagnostiky těchto problémů především zjištění jejich původu, což brání tvorbě efektivních preventivních opatření vedoucích ke zlepšení výsledků vzdělávání. Cílem práce bylo v několika dílčích analýzách zjistit současný stav výuky genetiky v sekundárním vzdělávání v ČR, a to na úrovni kurikula, učebnic, výsledků výuky (žákovského porozumění tématu), podmínek výuky a vlivu způsobu výuky na žáky. Hlavním použitým výzkumným nástrojem byl dotazník pro žáky kombinující testové a postojové položky, dotazník pro učitele zjišťující jejich vztah k výuce a jaké podmínky pro ni mají a dále obsahová analýza příslušných dokumentů vzdělávání ovlivňujících (kurikul a učebnic). Výsledky analýz poukázaly na několik problémů na více úrovních vzdělávání, které v mnoha ohledech sdílí český vzdělávací systém se zahraničím. Předně nejsou v rámci tématu genetiky v národním kurikulu (RVP)...Genetics has been part of secondary education for decades. However, research on the outcomes of science education has long shown that pupils have various types of misconceptions and are not able to deeply understand the basic principles of heredity and genetics. This results in their inability to navigate in daily-life problems related to this topic and make informed decisions in their life. Deeper diagnostics of these problems as well as identification of their origin is still missing both abroad and in the Czech Republic, which unable to design effective steps leading to improvement of educational outcomes. Several analyses were conducted to describe the current state of genetics education at lower and upper secondary level in the Czech Republic from the perspective of the curriculum, textbooks, students understanding of the topic, conduction of the lessons and its impact on the students. Questionnaire was used as a main research tool. The questionnaire for pupils combined knowledge test and attitude items, while the questionnaire for teachers was used to reveal their approach and attitudes towards genetics lessons and teaching conditions of their school. Content analysis was used to analyse relevant documents affecting education (curricula and textbooks). The results pointed to problems at...
Klíčová slova:
didaktika biologie; kurikulum; miskoncepce; sekundární vzdělávání; učebnice; výuka biologie; výuka genetiky; výuka přírodopisu; biology didactics; biology education; curriculum; genetics education; misconceptions; science education; secondary education; textbooks