Název:
Vliv hladiny stresu na operantní učení
Překlad názvu:
Effect of stress level on operant conditioning
Autoři:
Lukavská, Markéta ; Nekovářová, Tereza (vedoucí práce) ; Santariová, Milena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Stres je normální adaptivní proces a přirozená odpověď organismu na události, které jsou nějakým způsobem pro jedince náročné. Současně je také významným faktorem, který ovlivňuje kognitivní schopnosti zvířat, mezi které patří i učení. Pro získání adekvátní reakce na okolí je adaptivní vnímat co nejvíce možných informací a naučit se je dávat do kontextu a následně podle nich reagovat (cognitive strategy). Tato strategie může pomáhat v proměnlivém prostředí, protože tím jedinec rozšiřuje škálu behaviorálních odpovědí a zvyšuje svoji pravděpodobnost přežití. Proto je výhodné dokázat se učit operantní cestou. Pokud se však dostane živočich do situace, kdy musí rychle jednat (vysoké vzrušení), tak nemá čas na zpracovávání informací, ale je pro něj nejdůležitější včas zareagovat (zvykové učení - habit strategy). Zvykové učení je funkční i ve vyšším stresu, kdy na operantní není "čas". Operantní učení vyžaduje vlastní jednání, a tedy i motivaci provést dané chování, které se dále posiluje (pozitivně či negativně). Z hlediska motivace zde dochází k určitému trade-off mezi šetřením energií - bezpečím a možností dosáhnout vytyčeného cíle. V moderním tréninku učíme zvířata default variantu chování, tedy zvykovou strategii, která jim pomáhá snižovat subjektivně prožívaný stres a vrací stres zpět do hladiny,...Stress is a normal adaptive process and a natural response of the body to those events which are somehow difficult for the individual. It also plays an important part in forming cognitive abilities of animals such as learning. For learning an adequate reaction to the individual's environment it is adaptive to take in as much information as possible, learn to put it into context and react based on it (cognitive strategy). This strategy can help in an ever changing environment as it causes the individual to broaden the range of their behavioural responses and increases the chance of survival. This makes the operant learning a highly desirable method. That is unless the animal finds itself in a situation which calls for a quick response (high level of excitement/agitation) in which case there is no time for processing of information as it is crucial to react instantly (habitual learning - habit strategy). Habitual learning is effective even at a high level of stress when there is "no time" for the operant learning. Operant learning requires the individual's involvement and therefore also the motivation to execute specific behaviour which is then strengthened (in a positive or negative way). In terms of motivation it is a choice between saving energy or safety and the possibility of achieving a...
Klíčová slova:
kortikosteroidy; operantní podmiňování; stres; corticosteroids; operant conditioning; stress