Název:
Rozvoj čtenářské gramotnosti ve vybraných alternativních vzdělávacích programech
Překlad názvu:
Development of reading literacy in selected alternative educational programs
Autoři:
Horáková, Eva ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce zkoumá možnosti rozvoje čtenářské gramotnosti ve školách s alternativním vzdělávacím programem. Zaměřuje se na práci učitelů a metody, které při výuce používají. Cílem práce bylo zjistit, jak vybrané školy s alternativním vzdělávacím programem podporují rozvoj čtenářské gramotnosti. Teoretická část diplomové práce se zabývá problematikou čtenářské gramotnosti, charakteristikou vybraných vzdělávacích alternativních programů a škol - Montessori, Waldorfské školy, Daltonské školy, program Začít spolu. Specifikuje program RWCT (reading and writing to critical thinking), zejména metody rozvoje čtenářské gramotnosti a čtenářství. Praktická část vyhodnocuje dotazníkové šetření, směrované učitelům na alternativních školách a pedagogům, kteří se zabývají alternativními vzdělávacími programy. Dotazník je zaměřen na práci učitelů, využití metod RWCT ve školách, práci s čtenářskou gramotností a podporu čtenářství.This Master's thesis examines options to advance reading literacy in schools with alternative education. Thesis is focused on teachers work and used methods. The aim of the thesis was to determine, how schools using alternative educational programs support the reading literacy. Theoretical part explores reading literacy, characteristics of alternative educational programs and schools -Montessori, Waldorf, Dalton and program Step by Step. It specifies RWCT - reading and writing to critical thinking program and method of advancement reading literacy and reading. The practical part evaluates surveys filled by teachers from alternative schools and teachers using alternative educational programs. Survey is focused on teacher's job, utilization of RWCT method in schools, working with reading literacy and support of reading.
Klíčová slova:
Daltonskýplán; Montessori pedagogika; program RWCT; program Začít spolu; Scio škola; Waldorfská škola; Čtenářská gramotnost; Dalton plan; Montessori pedagogy; program RWCT; program Step by Step; Reading literacy; Scio school; Waldorf schools