Original title:
Možnosti identifikace ohrožení dítěte v mateřské škole
Translated title:
Possibilities of identification of child's endangering in kindergarten
Authors:
Bělohradská, Tereza ; Felcmanová, Lenka (advisor) ; Šumníková, Pavlína (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá možnostmi včasné identifikace ohrožení dítěte v mateřské škole, definováním a vysvětlením pojmů primární prevence, ohrožené dítě, sociální vyloučení. Dále se práce zabývá ohrožením dítěte z důvodu sociálního vyloučení a v samém závěru navrhuje, jak tuto problematiku řešit. Hlavním výzkumným cílem práce je ověření funkčnosti vytvořeného detekčního nástroje určeného pedagogům mateřských škol. Vytvořený detekční nástroj poskytuje pedagogům mateřských škol pomoc při hodnocení dítěte a jeho situace tak, aby byly případné problémy včas odhaleny. Jsou zde popsány oblasti, kterými se detekční nástroj zabývá a jakým způsobem se vyvíjel. Dále navrhuje možné postupy řešení problémů na základě spolupráce pedagoga mateřské školy se speciálním pedagogem. S ohledem na problematiku sociální exkluze a včasnou identifikaci ohrožení dítěte jsou v diplomové práci popsané příklady dobré praxe prevence ohrožení dítěte ze zahraničí a diskuze nad možnostmi jejich implementace do našeho systému. Výzkumná část diplomové práce založená na kvalitativních i kvantitativních metodách, především rozhovorech a dotazníkových šetřeních, a klade si za cíl ověření funkčnosti vytvořeného detekčního nástroje prostřednictvím porovnání získaných dat s již existujícími daty. Výstupem práce je vytvořený detekční...The diploma thesis deals with the possibilities of early identification of a child's endangering in kindergarten, defining and explaining the concepts of primary prevention, endangered child, social exclusion. Furthermore, the work deals with the threat to the child due to social exclusion and in the end suggests how to address this issue. The main research goal of the work is to verify the functionality of the created detection tool for kindergarten teachers. The created detection tool provides kindergarten teachers with assistance in evaluating the child and his situation so that any problems can be detected in time. Areas that the detection tool deals with and how it has been evolved are described here. It also suggests possible procedures for solving problems based on the cooperation of the kindergarten teacher with a special pedagogue. With regard to the issue of social exclusion and early identification of child threats, the diploma thesis describes examples of good practice in preventing child threats from abroad and discussions about the possibilities of their implementation in our system. The research part of the diploma thesis is based on qualitative and quantitative methods, especially interviews and questionnaire surveys, and aims to verify the functionality of the created detection...
Keywords:
detection; detection tool; endangered child; kindergarten; Primary prevention; social exclusion; special pedagogue; threat of social exclusion; detekce; detekční nástroj; mateřská škola; ohrožené dítě; ohrožení sociálním vyloučením; Primární prevence; sociální vyloučení; speciální pedagog
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/171320