Název:
Mediální výchova na gymnáziích - cíle a skutečnost
Překlad názvu:
Media Education in grammar school - Objectives and Reality
Autoři:
Hronová, Barbora ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce Mediální výchova na gymnáziích - cíle a skutečnost pojednává o novém předmětu Mediální výchova, který vstupuje do českého školství v souvislosti s kurikulární reformou. V první části práce je teoreticky popsán koncept mediální gramotnosti v kontextu ostatních typů tzv. nových gramotností. Konkrétní způsob jejího zvyšování představuje mediální výchova. Práce přibližuje historický vývoj ustavování tohoto předmětu, různé přístupy k realizaci, situaci v zahraničí a diskutovaná témata této problematiky. Konkrétněji je popsána situace České republice, podoba nové reformy školství, vývoj její tvorby a aktuální stav a pojetí mediální výchovy v závazných dokumentech. Druhá část práce je tvořena empirickým výzkumem. Zaznamenává poznatky získané prostřednictvím kvalitativní metody ohniskových skupin ve skupinách studentů gymnázií. Výzkumu se zúčastnili žáci ve čtyřech skupinách. Studenti ve dvou z nich v současné době absolvují v rámci výuky předmět s mediální tematikou, další dvě skupiny se s tímto předmětem nikdy nesetkaly.The diploma thesis "Media Education in grammar school - Objectives and Reality" is focused on the introduction of a new topic in Czech schools - media education - as a part of the new reforms of the education system. The first part of the thesis defines the concept of media literacy in the context of different types of new literacies. Media education presents particular ways of how to increase media literacy. The thesis deals with the historical development of media education, various approaches to the media education movement, conditions abroad and questions under debate of this domain. The first part also illustrates different forms of media education in the Czech Republic, the new reform of media system and its formation, actual status of media education and its conception in mandatory documents. The second part of the thesis is empirical research that used the qualitative method focus group in discussion with students of grammar school. The research was executed in four groups. Students in two of the groups are passing at this moment subject of media issues, students in the other two groups never went over this subject.
Klíčová slova:
kurikulární reforma; masová média; mediální gramotnost; Mediální výchova; vzdělávání; curriculum reform; education; mass media; Media education; media literacy