Název:
Introvertní učitel na prvním stupni ZŠ
Překlad názvu:
Introverted teacher in the primary school
Autoři:
Schreierová, Kateřina ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Váňová, Michaela (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá osobností introvertního učitele na prvním stupni základní školy. V teoretické části představuje profesi učitele skrze profesní kompetence a činnosti, z nichž se povolání učitele skládá. Následuje stručný přehled teorií osobnosti, který směřuje k hlubšímu pochopení osobnosti člověka a bližšímu seznámení s pojmy introverze a extraverze. Dále se věnuje silným a slabým stránkám introverze a jsou zde uvedeny čtyři typy introvertního vnímání světa. Empirická část zkoumá, jak se projevuje introvertní typ v roli učitele a jaké jsou jeho silné a slabé stránky. Do výzkumu byli osloveni muži i ženy vykonávající v současné době činnost učitele na prvním stupni základní školy. K identifikaci osobnostních typů jednotlivých respondentů byl využit online osobnostní dotazník. Pro samotný sběr dat byla zvolena metoda hloubkového rozhovoru. Pro hloubkové rozhovory byli vybráni pouze respondenti s introvertním osobnostním typem. Výsledky analýzy nasbíraných dat přináší hlubší porozumění osobě introvertního učitele. Popisují jeho konkrétní potřeby, které jsou pro introvertní osobu učitele důležité ve vztahu k výkonu jeho práce. Dále jsou popsány konkrétní situace, které jsou pro introvertní osobu učitele zátěžové, poté strategie, kterými introvertní učitelé předchází pro ně náročným profesním...The thesis examines the personality of an introverted teacher at elementary school. In the theoretical part, it shows the profession of teacher through the professional competences and activities of which the profession of teacher consists. Following is a brief overview of personality theories, which aims towards a deeper understanding of the personality of man and a closer understanding of the concepts of introversion and extraversion. It also addresses the strengths and weaknesses of introversion and lists four types of introverted perception of the world. The empirical part examines how the introverted type express itself in the role of teacher and what are his strengths and weaknesses. Both men and women currently working as teachers at elementary school were approached for the research. An online personality questionnaire was used to identify the personality type of individual respondents. Method of in-depth interview was chosen for the data collection itself. Only respondents with an introverted personality type were selected for in-depth interviews. The results of the research brought a deeper understanding of the personality of the introverted teacher. It describes the specific needs, which are important for an introverted person of a teacher in relation to the performance of his work....
Klíčová slova:
hloubkový rozhovor; učitel na prvním stupniZŠ,profesní kompetence učitele,vyučovací styl,introverze; primary school teacher,professional competence of the teacher,teaching style,introversion