Název:
Rozvoj řeči a komunikace u dětí předškolního věku prostřednictvím vybrané dětské literatury
Překlad názvu:
Development of speech and communication in preschool children through selected children's literature
Autoři:
Navrátilová, Zuzana ; Koželuhová, Eva (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem diplomové práce je rozvoj řeči a komunikace u dětí v předškolním věku. Zabývá se možnostmi využití dětské literatury a četby dětských knížek pro ovlivnění a zlepšení úrovně řečového projevu a komunikace mezi dětmi. Práce se skládá ze dvou částí. V teoretické části je vymezen vývoj předškolního dítěte s důrazem na rozvoj řeči a jejich složek. Dále jsou představeny druhy a formy dětské literatury a její význam v předškolním věku. Teoretická část se dále zabývá jednotlivými jazykovými rovinami, které popisuje. Empirická část je zpracována formou akčního výzkumu. Jeho hlavní částí je tematický celek s navrženými aktivitami a práce s vybranou dětskou literaturou. Děti se v rámci tematickému celku aktivněji zabývají dětskou literaturou a komunikací mezi sebou. V závěru empirické části bude tematický celek reflektován, vyhodnocen a budou uvedena případná doporučení pro další podporu rozvoje řeči a komunikace dětí předškolního věku. Hlavním cílem práce je zlepšit úroveň řeči a komunikačních dovedností u vybrané skupiny dětí prostřednictvím práce s dětskou literaturou. Díky tematickému celku se děti zlepšily v oblasti spontánního projevu a vyjadřování svých pocitů. Z důvodu menšího počtu dětí se všechny činnosti lépe realizovaly, děti měly k sobě bližší vztah, lépe se poznaly a získaly k sobě...The topic of the diploma thesis is the development of speech and communication in preschool children. It deals with the possibilities of using children's literature and reading children's books to influence and improve the level of speech and communication between children. The work consists of two parts. The theoretical part defines the development of a preschool child with emphasis on the development of speech and their components. Furthermore, the types and forms of children's literature and its importance in preschool age are introduced. The theoretical part also deals with the individual language levels that it describes. The empirical part is processed in the form of action research. Its main part is a thematic unit with proposed activities and work with selected children's literature. Within the thematic unit, children are more actively involved in children's literature and communication with each other. At the end of the empirical part, the thematic unit will be reflected, evaluated and possible recommendations for further support of speech development and communication of preschool children will be given. The main goal of the work is to improve the level of speech and communication skills in a selected group of children through work with children's literature. Thanks to the thematic unit,...
Klíčová slova:
dětská literatura; komunikace; mateřská škola; předškolní věk; rozvoj řeči; children's literature; communication; nursery school; preschool age; speech development