Název:
Pojetí sovětského období v ruských školních učebnicích po roce 2000
Překlad názvu:
The conception of the Soviet period in Russian school textbooks after 2000
Autoři:
Šolle, Cyril ; Příhoda, Marek (vedoucí práce) ; Leshkova, Olga (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá interpretací sovětského období v soudobých ruských učebnicích dějepisu. Popisuje jejich vývoj a politiku ruské vlády v oblasti dějepisného vzdělávání. Zmiňuji také předchozí období - devadesátá léta a glasnosť. Téma je tedy uchopeno pomocí diachronní perspektivy. Jak práce ukazuje, vývoj mezi obdobími je poměrně jednoznačně definovatelný. Po pluralitě dějepisných výkladů v obdobích glasnosti a devadesátých let dochází pod patronátem Vladimira Putina k tendencím unifikovat učebnicové výklady a k akcentování jejich socializační, tzn. identifikační role pomocí důrazu na patriotické interpretace historických událostí. Učebnicové texty jsem zkoumal prostřednictvím narativní analýzy, které se podrobně věnuji v první části práce. Narativní analýza je v práci využita způsobem, který poukazuje na výše zmíněný vývoj - pomocí metody Haydena Whitea zkoumám socializační potenciál učebnicových výkladů, který sílí se změnami podniknutými po roce 2000. Prostřednictvím další metody rozboru narativu, který akcentuje roli jednotlivých aktérů vyprávění, jsem poukázal na aspekt zdánlivě společný pro všechna období, který spočívá ve "zlidšťování" výkladu. V práci jsem také využil pojmy vztahující se ke kolektivní paměti. Dospěl jsem k názoru, že nelze jednoznačně určit podíl tlaku zdola na učebnicové vládní...The main focus of this work is the interpretation of soviet period in contemporary Russian historic textbooks. The text describes the evolution of textbooks and the politics of Russian government in the field of historical education. I am also mentioning the previous periods - the 90s and glasnost. The theme is understood from diachronic perspective. As the work shows the development between these periods can be relatively conclusively defined. After the plurality of historical interpretations in the glasnost period and the 90s there is a shift under the patronage of Putin that tends to unify the textbook's interpretations and points out their socializing (meaning identification) role with the help of patriotic interpretations of historical events. I examined the textbooks with the help of narrative analysis, this analysis is explained in more detail in the first segment of the work. Narrative analysis is used in a way that points out the development mentioned earlier - with help of Hayden White's method I examined potential of socialization in the textbook's interpretations, that grows stronger with the changes that took place after the year 2000. The next method of narrative analysis, which highlights the role of individual characters in the story, allowed me to point out the aspect seemingly common for...
Klíčová slova:
Sovětský svaz|středoškolské učebnice historie|interpretace dějin|Putin|ideologie|patriotismus|národní identita; Soviet Union|high school history textbooks|interpretation of history|Putin|ideology|patriotism|national identity