Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Pojetí sovětského období v ruských školních učebnicích po roce 2000
Šolle, Cyril ; Příhoda, Marek (vedoucí práce) ; Leshkova, Olga (oponent)
Práce se zabývá interpretací sovětského období v soudobých ruských učebnicích dějepisu. Popisuje jejich vývoj a politiku ruské vlády v oblasti dějepisného vzdělávání. Zmiňuji také předchozí období - devadesátá léta a glasnosť. Téma je tedy uchopeno pomocí diachronní perspektivy. Jak práce ukazuje, vývoj mezi obdobími je poměrně jednoznačně definovatelný. Po pluralitě dějepisných výkladů v obdobích glasnosti a devadesátých let dochází pod patronátem Vladimira Putina k tendencím unifikovat učebnicové výklady a k akcentování jejich socializační, tzn. identifikační role pomocí důrazu na patriotické interpretace historických událostí. Učebnicové texty jsem zkoumal prostřednictvím narativní analýzy, které se podrobně věnuji v první části práce. Narativní analýza je v práci využita způsobem, který poukazuje na výše zmíněný vývoj - pomocí metody Haydena Whitea zkoumám socializační potenciál učebnicových výkladů, který sílí se změnami podniknutými po roce 2000. Prostřednictvím další metody rozboru narativu, který akcentuje roli jednotlivých aktérů vyprávění, jsem poukázal na aspekt zdánlivě společný pro všechna období, který spočívá ve "zlidšťování" výkladu. V práci jsem také využil pojmy vztahující se ke kolektivní paměti. Dospěl jsem k názoru, že nelze jednoznačně určit podíl tlaku zdola na učebnicové vládní...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.