Název:
Mamablogerky a reakce jejich čtenářů na spolupráce s firmami
Překlad názvu:
Mamabloggers and fans raction on their cooperation with companies
Autoři:
Baltaretu, Iva ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Švelch, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ve své diplomové práci se zabývám tématem blogů. Mým cílem bylo zejména představit tu část blogů, kterým se říká mamablogy a vymezit ji jako samostatnou kategorii v teoretické části. V praktické části jsem se rozhodla využít kvantitativní metody sběru dat prostřednictvím dotazníkového šetření. To jsem směřovala jak k mamablogerkám, tak i k jejich čtenářkám. Dotazníky jsem doplnila hloubkovými rozhovory s vybranými mamablogerkami. Takto jsem získala ještě podrobnější data, která obohatila informace získaná z obou dotazníků. U mamablogerek jsem zjišťovala motivaci k blogování, ale také jaký mají postoj ke spolupracím s firmami, jak spolupráce vybírají a označují. Cítí se vykořisťované ať už ze strany firem, nebo od sociálních médií? V odpovědích se respondentky dotkly také tématu etiky a odpovědnosti - ať už týkající se umístění fotek dětí na sociální média, nebo ohledně produktů, jejichž propagace je svázaná regulacemi. U čtenářů jsem se snažila zjistit jejich schopnost rozeznat na blozích a sociálních sítích mamablogerek reklamu. A také na to, jak na ně reklamní sdělení u mamablogerek působí. Má práce se zaměřuje pouze na blogerky z České republiky.In this diploma thesis I deal with the topic of blogs. My main goal was to introduce the part of blogs called mommyblogs and to define it as a separate category in the theoretical background chapter. In the practical part, I decided to use quantitative methods of data collection through a questionnaire survey. The survey was aimed at both mommy bloggers and their readers. I supplemented the questionnaires with depth interviews with selected mommy bloggers. Which helped me to obtain even more detailed data, which enriched the data obtained from both questionnaires. I found out what motivates mommy bloggers to blog, but also what their attitude is towards cooperation with companies and how they select and label collaborations. Have they ever felt exploited either by companies or by social media? The respondents also touched on the topic of ethics and responsibility - either regarding the placement of photos of children on social media or regarding products whose promotion is bound by regulations. I tried to find out the ability of the readers to recognize advertisements on blogs and social networks of mommy bloggers. And also how the advertising message of mommy bloggers affects their readers. This thesis focuses only on bloggers from the Czech Republic.
Klíčová slova:
blogosféra; Blogy; influenceři; mamablogy; mikroblogy; reklama; sociální sítě; ad; blogosphere; Blogs; influencers; internet media; microblogs; mommy bloggers; mommyblog; social media