Název:
Činnostní pojetí ve vzdělávání hudebně-teoretických předmětů na konzervatořích a jiných hudebně specializovaných školách
Překlad názvu:
Activity Conception in the Theoretically-focused Subjects at Music-specialized Schools
Autoři:
Mašek, Václav ; Marešová, Jiřina (vedoucí práce) ; Saláková, Magdalena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce Činnostní pojetí ve vzdělávání hudebně-teoretických předmětů na konzervatořích a jiných hudebně specializovaných školách je v první řadě apelem k zamyšlení se nad výukou hudební teorie na středních školách. V první kapitole práce je představen rámcový vzdělávací plán pro výuku hudby na konzervatořích a je porovnán s rámcovými vzdělávacími plány na nižších stupních hudebního vzdělávání - základní umělecké škole a základní škole. Druhým východiskem práce je interpretace vlastního dotazníkového šetření, které se věnuje hodnocení výuky hudební teorie v současnosti a návrhům vhodných inovací. Jádro práce je věnováno návrhům možných inovací ve výuce hudební teorie. Nejdůležitějším tématem je zapojení hudebních činností do výuky hudební teorie, dále se práce podrobně věnuje integraci předmětů hudební teorie do komplexního celku a je navržen jednotný tematický plán pro předměty hudební teorie, který analogicky vychází z chronologického pojetí ve výuce dějin hudby. Dalšími návrhy inovací jsou projektová výuka a výuka hudebních forem kompozicí. Myšlenky a návrhy jsou v rámci možností této práce dokládány konkrétními příklady, práce obsahuje také návrh odlišné klasifikace hudebních forem a opakovaně se věnuje postavení hudební analýzy v rámci výuky hudební teorie. Krátká kapitola je věnována i...Thesis Activity Conception in the Theoretically-focused Subjects at Music- specialized Schools is primarily an invitation to call for discussion about the teaching of music theory at secondary music-specialized schools. The first chapter presents a general educational national plan (RVP) for teaching music at music-specialized schools and compares it with general educational plans at lower levels of music education - elementary art schools and elementary schools. The second starting point of the work is the interpretation of own questionnaire survey, which deals with the evaluation of teaching music theory today and proposals for appropriate innovations. The core of the work is devoted to proposals for possible innovations in the teaching of music theory. The most important innovation is the involvement of music activities in the teaching of music theory, the work deals in detail with the integration of music theory subjects into a comprehensive complex and a unified thematic plan for music theory subjects is proposed. Other proposals for innovations are project teaching and teaching of musical forms through composition. Ideas and suggestions are, as far as possible, documented by specific examples, the work also contains a proposal for a different classification of musical forms and repeatedly...
Klíčová slova:
hudební teoriehudební vzděláváníhudební činnostiinovacekompozicehudební formytematické plány; music theorymusic educationmusical activitiesinnovationcompositionmusical formsthematic plans