Original title:
Rozvoj sociálních dovedností učitele hry na hudební nástroj pomocí metody VTI
Translated title:
Development of music instrument teachers' social skills by Video home training method
Authors:
Kratochvíl, Filip ; Šírová, Eva (advisor) ; Urban, Kamila (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá sociálními dovednostmi učitelů hry na hudební nástroj a jejich rozvojem pomocí metody videotrénink interakcí. Literárně přehledová část shrnuje poznatky z oblasti psychologie hudební pedagogiky, oblasti sociálních dovedností a přibližuje metodu videotrénink inerakcí. Empirická část se pak zabývá pomocí dotazníku postoji učitelů hry na hudební nástroj k sociálním dovednostem a jejich rozvoji. Zároveň zkoumá pomocí případové studie možnou podobu VTI intervence v hudebně-pedagogické oblasti. Výsledky dotazníkového šetření naznačují, že učitelé vnímají sociální dovednosti jako důležité, zároveň ukazují, že učitelé jsou zvyklí se dále rozvíjet zejména formou konzultací s kolegy, cvičení, či navštěvování odborných seminářů či masterclassů. Případová studie pak nastiňuje možnou podobu intervence pomocí metody VTI. Klíčová slova: sociální dovednosti, videotrénink interakcí, učitel hudbyThis master thesis deals with socials skills of instrumental music teachers and their development through the VTI method. The theoretical part of the thesis sums up a knowledge of music education psychology, social skills and it outlines VTI method. The empirical chapter of the thesis uses a questionnaire focused on music teachers' attitude to social skills and their development. At the same time it analyses by means of a case-study an appropriate form of VTI intervention in the field of music education. The results of the questionnare research show that teachers perceive social skills as important ones. As well they show that teachers are used to developing their skills by consulting their colleagues, practicing their musical instruments or participating in professional workshops and master classes. The case study shows a possible form of the VTI method intervention. Keywords: social skills, video interaction guidance, music teacher
Keywords:
social skills|video interaction guidance|music teacher; sociální dovednosti|videotrénink interakcí|učitel hudby
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/148602