Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > "Proč se pořád pachtím za něčím, co nechci bejt?" Zkorumpovaný americký sen ve vybraných dramatech Arthura Millera a Tennesseeho Williamse
Original title:
"Proč se pořád pachtím za něčím, co nechci bejt?" Zkorumpovaný americký sen ve vybraných dramatech Arthura Millera a Tennesseeho Williamse
Translated title:
"Why am I trying to become what I don't want to be?" The Corrupted American Dream in the Selected Arthur Miller's and Tennessee Williams's Dramas
Authors:
Hájková, Hana ; Ulmanová, Hana (advisor) ; Wallace, Clare (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] In my thesis, I focused on the challenges of the American Dream and its damaging demands. I compared these aspects to The Glass Menagerie, All My Sons, and Death of the Salesman, plays by Tennessee Williams and Arthur Miller, two playwrights concerned with similar issues in the 1940s and 1950s. Each chapter was introduced by Robert Frost's poem related to its topic. This element was added as a chapters' introduction to express the universality of the depicted issues and to tight the sections together under one pattern. In the theoretical part of the thesis, I concentrated on the 40s and 50s America and its features and the historical development of the American Dream. This section's main influences were works by Rodney P. Carlisle, Richard A. Schwartz, Stephanie Coontz, and Jim Cullen. With their books about America and its historical background, Carlisle, Schwartz, and Coontz provided a base for the factual context of this thesis. Cullen's work on the American Dream was used as the primary source for understanding the reasons behind the Dream and its historical development. The whole thesis was supported by arguments from Lauren Berlant, John W. Thoburn and Thomas L. Sexton, and Piotr Sztompka. Berlant's work on cruel optimism provided a possible explanation of particular behavior that accompanied...Ve své diplomové práci jsem se zaměřila na americký sen a jeho zničující nároky. Porovnala jsem tyto aspekty na hrách Skleněný zvěřinec, Všichni moji synové a Smrt obchodního cestujícího od Tennesseeho Williamse a Arthura Millera, dvou dramatiků zabývajících se podobnými problémy ve 40. a 50. letech dvacátého století. Každá kapitola byla uvedena básní Roberta Frosta týkající se daného tématu. Tento prvek byl přidán jako uvedení kapitol, aby se zdůraznila univerzálnost znázorněné problematiky a aby se části spojily pod jedním vzorem. V teoretické částí práce jsem se soustředila na Ameriku ve 40. a 50. letech a její rysy a historický vývoj amerického snu. Hlavní vliv na tyto kapitoly měli autoři Rodney P. Carlisle, Richard A. Schwartz, Stephanie Coontz a Jim Cullen. Carlisle, Schwartz a Coontz poskytli základ pro faktický kontext této práce svými knihami o Americe a jejím historickém pozadí. Jako primární zdroj pro pochopení důvodů, které stojí za snem a jeho historickým vývojem, bylo použito Cullenovo dílo o americkém snu. Celá práce byla podpořena argumenty Lauren Berlantové, Johna W. Thoburna a Thomase L. Sextona a Piotra Sztompka. Berlantina práce o krutém optimismu poskytla možné vysvětlení konkrétního chování, které doprovázelo cestu k dosažení amerického snu. Spolu s díly Thoburna a Sextona...
Keywords:
Arthur Miller|Tennessee Williams|The American Dream|Family|Daydreaming|Money|Separation|Dysfunctionality|Distrust; Arthur Miller|Tennessee Williams|Americký sen|Rodina|Denní snění|Peníze|Odloučení|Dysfunkčnost|Nedůvěra
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/148155