Original title:
Raná péče a inkluzivní vzdělávání dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami
Translated title:
Early care and inclusive education for pre-school children with special educational needs
Authors:
Holemá, Anežka ; Komárková, Tereza (advisor) ; Sedláčková, Daniela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ve své diplomové práci vycházím ve velké míře z praktických zkušeností získaným v rámci praxe v předškolním zařízení, jehož součástí je Speciální pedagogické centrum. Zabývám se primárně specifiky daného předškolního zařízení, odborného pracoviště a jejich vzájemné spolupráce. Popisuji realizaci inkluzivního vzdělávání v daném zařízení. Hlavním tématem práce je pojmenování a definování hlavních faktorů, které ovlivňují úspěšnou realizaci inkluzivní péče. Metodologií výzkumu je případová studie. Jako hlavní metodu sběru dat jsem zvolila strukturované rozhovory a studium dokumentace. Cílem práce je předložení funkčních a praktických doporučení pro jiná předškolní zařízení, která by jim mohla pomoci při realizaci inkluzivního vzdělávání. Klíčová slova: Raná péče, inkluze, předškolní vzdělávání, speciálně pedagogické centrum, podpůrná opatření, odborní pracovníciIn my diploma thesis I am largely based on practical experience gained during practice in a preschool facility, which includes a special pedagogical center. I deal primarily with the specifics of the preschool facility, professional workplace and their mutual cooperation. I describe the implementation of inclusive education in the facility. The main topic of the work is the naming and definition of the main factors that affect the successful implementation of inclusive care. The research methodology is a case study. As the main method of data collection, I chose structured interviews and the study of documentation. The aim of the work is to present functional and practical recommendations for other preschool facilities that could help them in the implementation of inclusive education. Keywords: Early care, inclusion, preschool education, special pedagogical center, support measures, professionals
Keywords:
early care|preschool facilities|preschool education|special needs|inclusive education|diagnostics; raná péče|předškolní zařízení|předškolní vzdělávání|speciální potřeby|inkluzivní vzdělávání|diagnostika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/148044