Název:
Stav a perspektivy tělesné výchovy na 2. stupni základní školy
Překlad názvu:
Situation and perspectives of sport pedagogy at upper Primary School
Autoři:
Straka, Vojtěch ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zbývá tělesnou výchovou na druhém stupni základní školy. První kapitola teoretické části sleduje historický vývoj tělesné kultury a tělesné výchovy od starověkých civilizací po poválečné období. V druhé kapitole se autor věnuje vědeckému východisku tělesné výchovy, pedagogice sportu. Dále kapitola obsahuje popis a rozbor Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy. Na závěr kapitoly se autor zaměřuje na perspektivy dalšího vývoje tělesné výchovy. Třetí kapitola obsahuje rozbor základních didaktických aspektů výuky tělesné výchovy. Praktická část práce obsahuje analýzu kvalitativního výzkumu. Cílem výzkumu je zhodnocení stavu výuky tělesné výchovy na druhém stupni základních škol učiteli. Metoda výzkumu je polostrukturovaný rozhovor s druhostupňovými učiteli tělesné výchovy. Analýza výzkumu poskytuje hodnotná data o rozdílnosti stavu zázemí a podmínek, které mají učitelé pro výuku tělesné výchovy na jednotlivých školách k dispozici. Z analýzy výzkumu dále vyplývá převládající konzervativní přístup učitelů k výuce tělesné výchovy. Výsledná data poskytují komplexní náhled do současného stavu výuky tělesné výchovy.This bachelor thesis follows up physical education at upper primary school. First chapter tracks historical evolvement of physical culture and physical education since ancient civilizations to post-war era. In second chapter author focuses on scientific starting point of physical education, which is sport pedagogy. Further the chapter contains description and analysis of Framework Education Programme for Elementary Education. Finally in this chapter author focuses on perspectives of further development of physical education. Third chapter contains analysis of basic didactic aspects of teaching physical education. Practical part of this bachelor thesis focuses on analysis of qualitative research. Research objective is evaluation of teaching physical education by teachers. Research method is half-structured in-depth interview with teachers, who teach physical eduaction at upper primary school. Research analysis provides valuable data about differences between schools in their situation of backround and conditions for teaching physical education. Analysis further shows mostly conservative approach of teachers towards teaching. Resulting data provide complex preview to current situation of physical education.
Klíčová slova:
Tělesná výchova|Pedagogika sportu|Didaktika tělesné výchovy|Základní škola|Výzkum; Physical Education|Sport Pedagogy|Didactics of Physical Education|Primary School|Research