Original title:
Implementace průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova do dílen čtení
Translated title:
Implementation of the Cross-Curricular Theme of Social and Emotional Learning into a Reading Workshop
Authors:
Saňáková, Petra ; Felcmanová, Lenka (advisor) ; Bartoňová, Miroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a výzkumnou. Teoretická část je věnována dílnám čtení, konkrétně jejich významu a průběhu. Jedná se o metodu výuky, která rozvíjí čtenářské dovednosti a vytváří ve třídě čtenářské společenství. Dále je představeno jedno z průřezových témat, Osobnostní a sociální výchova. Cílem výzkumné části diplomové práce je identifikovat možnosti propojování těchto dvou oblastí. Konkrétně je cílem popsat průběh dílny čtení u vybraných pedagogů působících na 2. stupni ZŠ, dále zjistit, zda a jakým způsobem probíhá začleňování průřezového tématu Osobnostní a sociální výchovy do dílen čtení. Tohoto cíle bylo dosaženo prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s těmito pedagogy. Z rozhovorů vyplývá, že pedagogové při přípravě lekcí dílen čtení směřují k rozmanitým cílům, avšak nestanovují si zde za cíl uskutečňovat výstupy OSV. Ocenili by, kdyby vznikly návrhy příprav na lekce dílen čtení, kterými by se mohli inspirovat. Praktická část diplomové práce byla proto o tyto návrhy doplněna a předkládá jedenáct příprav na lekce dílen čtení, které směřují k naplnění cílů OSV. KLÍČOVÁ SLOVA osobnostní a sociální výchova, dílny čtení, čtenářská gramotnost, čtenářské společenství, sdíleníThe thesis is divided into two parts, theoretical and research part. The theoretical part is dedicated to reading workshops, specifically to their importance. Reading workshop is a teaching method that develops reading skills and creates a reading community in the classroom. Furthermore one of the cross-curricular themes, Social and Emotional Learning (SEL), is introduced. The goal of the research part of the thesis is to identify the possibilities of connecting these two areas, to describe how reading workshops are led by elementary school teachers, to determine whether and how can the cross-curricular theme of SEL be incorporated into the reading workshop. This goal was achieved through semi-structured interviews with teachers. The interviews show that the teachers aim at various goals during the preparation for reading workshops, nevertheless they usually don't implement the outputs of the SEL. They would appreciate using inspiring lesson plans. In response to their need, eleven lesson plans for reading reading lessons were added to the thesis. They are aimed at fulfilling the objectives of SEL. KEYWORDS cross-curricular theme of social and emotional learning, reading workshop, reading literacy, reading comunity, sharing
Keywords:
cross-curricular theme of social and emotional learning; reading comunity; reading literacy; reading workshop; sharing; dílny čtení; osobnostní a sociální výchova; sdílení; čtenářská gramotnost; čtenářské společenství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/151135