Název:
Recepce mediálních strategií využívaných k propagaci japonské kultury v ČR
Překlad názvu:
Reception of media strategies used to promote Japanese culture in the Czech Republic
Autoři:
Grynyuková, Irena ; Miessler, Jan (vedoucí práce) ; Soukup, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá zkoumáním japonského kulturního vlivu na dnešní globalizovaný svět. Primárně se zaměřuje na české publikum a jeho vztah k Japonsku. Cílem je konfrontovat aktuální snahy japonské vlády o kulturní export a porovnat je s předpoklady, které má česká společnost o japonské kultuře. Výzkum porovnává výpovědi českých a částečně i slovenských respondentů. Pro sběr byla zvolena kvantitativní analýza, jako nástroj pro sběr dat pak polostrukturovaný dotazník, který se skládal z otevřených a uzavřených otázek. Jeho šíření probíhalo elektronickou formou. Práce je rozdělena na empirickou část, kde se definují hlavní teoretické, historické a společensko-kulturní koncepty Japonska, které jsou vysvětleny v rámci moderní konvergenční kultury a teorie japonského mediálního mixu. Snahy japonské kulturní diplomacie a aplikování soft power jakožto primárního nositele vlivu a politické moci směrem na Západ jsou vysvětleny skrze definování jednotlivých kampaní a konfrontování těchto aktivit s kritikou. V praktické části se provádí samotný výzkum a analyzují se v něm odpovědi 1 609 respondentů napříč třemi předem definovanými vzorky. Ze závěru analýzy vyplývá, že jsou snahy propagace v České republice omezené a probíhají primárně skrze oficiální agentury či skrze samotné fanoušky populárních mediálních...This master's thesis examines how powerful and determining Japanese cultural influence is and how it impacts today's globalized world. It primarily focuses on the Czech audience and its relationship to Japan. The aim of this research is to assess the current efforts made by the Japanese government to export its culture, and compare them with the image that Czech society has on Japan. The primary source of this research is quantitative data collected from Czech and Slovak respondents. . Data was collected by a semi-structured questionnaire that consisted of both open and closed questions and that was spread in electronic form. The first section of the thesis empirical. The main theoretical, historical, and socio-cultural concepts of Japan. are defined and explained in the context of modern convergence culture and the Japanese media mix theory. Japanese cultural diplomacy and the application of soft power as the primary bearer of influence over the West are explained through the critical analysis of specific campaigns. Then, the methodological section analyzes the answers of 1,609 respondents across three predefined samples. Analysis shows that Japan's cultural promotion efforts in the Czech Republic are limited, and that take place primarily through official agencies or directly through the fans of...
Klíčová slova:
globalizace; Japonsko; mediální konvergence; mediální mix; participace; populární kultura; soft power; Česká republika; Czech Republic; globalization; Japan; media convergence; media mix; participation; popular culture; soft power