Název:
Mediální gramotnost a mediální výchova seniorů v kontextu dnešní doby
Překlad názvu:
Media Literacy and Media Education of Seniors in the Context of 21st Century
Autoři:
Richterová, Karolína ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Römer, Lucie (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá pojmy mediální gramotnost a mediální výchova seniorů, jejich specifikami, důležitostí, ale i celkovým opomíjením této problematiky v nynějším světě. Blíže definuje již zmíněnou věkovou kategorii - seniory a s nimi spojená specifika v rámci dalšího vzdělávání, každodenního života, i jejich celkového postavení ve společnosti. Snaží se o zmapování potřeb těchto jedinců ve světě prostoupeném médii a vymezuje rizika, která mohou při používání médií vzniknout (např. v rámci sledování televize, teleshoppingu, atd.). Samotná kapitola je věnována seniorům pohybujícím se v prostředí internetu, ale i rizikům které toto médium pro rizikové jedince představuje. Analyzuje snahy o mediální vzdělávání na našem území, ale i jednotlivé vzdělávací programy určené pro tuto věkovou kategorii. V praktické části bylo využito dotazníkové šetření, které mělo za cíl analyzovat potřeby skupiny seniorů v rámci mediálního vzdělávání, vymezení témat a zájmů jednotlivých seniorů, ale i snaha o sebehodnocení v rámci mediální gramotnosti. Osloveni byli senioři z určité Akademie třetího věku, kteří měli možnost zúčastnit se internetového dotazování a na základě kterého vznikla koncepce vzdělávací akce a vzdělávání jako takového pro tuto skupinu seniorů.This thesis follows concepts of media literacy and media education of seniors, their specifics, importance, but also total neglect of this issue in today's world. Further it defines the already mentioned age category - seniors and associated specifics as part of further education, everyday life and also their overall position in society. It's trying to map the needs of these individuals in a world permeated by the media and defines risks that may occur while using media (e.g. as part of watching television, teleshopping etc.). Separate chapter is dedicated to seniors moving in the internet environment, but also risks that represents this medium for vulnerable individuals. Analyses efforts on media education on our land but also individual educational programs intended for this age group. In the practical part a questionnaire survey was used that aimed at analysing the needs of a group of seniors within media education, definition of topics and interests of individual seniors but also efforts for self-evaluation within the framework of media literacy. Seniors were addressed from a certain Academy of the Third Age that had an opportunity to participate an internet questioning and based on this survey was created a concept of educational events and education as such for this group of seniors.
Klíčová slova:
edukační programy; internet; mediální gramotnost; mediální výchova; Média; senioři; stáří; age; educational programs; internet; Media; media education; media literacy; seniors