Název:
Nákazy přenášené kapénkami: znalosti, postoje a chování žáků 2. stupně základní školy
Překlad názvu:
Droplet-borne infections: knowledge, attitudes and behavior of pupils of the lower secondary school
Autoři:
Kašpárková, Kateřina ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Lucie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá kapénkovými nákazami a zjišťuje, jaké znalosti, postoje a chování k nim mají žáci 2. stupně základní školy. V teoretické části se práce zaměřuje na vzdělávací dokumenty v České republice, včetně výskytu témat o kapénkových infekcích v RVP ZV, didaktickou hrou jako metodou výuky a podrobným popisem vybraných virových a bakteriálních kapénkových infekcí. V praktické části je zjišťováno, jaké znalosti, postoje a chování mají žáci vzhledem ke kapénkových nákazách. Následně je ve výuce provedena didaktická hra a porovnáním pre-testu a post-testu vyhodnocena účinnost didaktické hry na základě změn ve znalostech, postojích a deklarovaném chování dotazovaných žáků. Výsledky ukázaly, že vlivem didaktické hry došlo ke zlepšení ve znalostech žáků a k žádoucí změně postojů. Deklarované chování žáků zůstalo neměnné, protože vstupní úroveň žáků v této oblasti již byla na vysoké úrovni.The diploma thesis deals with droplet infections and finds out what knowledge, attitudes and behavior pupils of the lower secondary school have towards them. The theoretical part focuses on educational documents in the Czech Republic, including the occurrence of topics about droplet infections in RVP ZV, didactic game as a teaching method and a detail description of selected viral and bacterial droplet infections. In the practical part, the diploma thesis finds out what knowledge, attitudes and behavior students have about droplet infections. Subsequently, a didactic game is performed and the effectiveness of the didactic game is evaluated by comparing the pre-test and the post-test on the basis of changes in the knowledge, attitudes and declared behavior of the interviewed pupils. The results showed that due to the didactic game there was an improvement in the students knowledge and a desired change of attitudes. The declared behavior of students remained unchanged, as the entry level of students in this area was already at a high level.
Klíčová slova:
bakteriální infekce; didaktická hra; didaktika biologie; distanční výuka přírodopisu; kapénkové nákazy; virové infekce; bacterial infections; didactic game; didactics of biology; distance learning of biology; droplet infections; viral infections