Název:
Role rodičů při rozvoji komunikačních schopností u dětí v předškolním věku
Překlad názvu:
The role of parents during the development of communication skills of preschool children
Autoři:
Sukdoláková, Hana ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Korandová, Zuzana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je speciálně pedagogického typu se zaměřením na logopedii. Konkrétně se zabývá rolí rodičů při rozvoji komunikačních schopností u dětí v předškolním věku. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V úvodní kapitole teoretické části je charakterizováno dítě předškolního věku s ohledem na vývoj motorických schopností, kognitivních procesů a sociálních dovedností. Druhá kapitola podrobněji rozebírá problematiku komunikačních schopností dětí v předškolním věku. Jsou zde zahrnuty rizikové faktory vývoje řeči, nejčastější narušení komunikační schopnosti u dětí předškolního věku a možnosti logopedické intervence. Třetí kapitola je věnována rodinnému prostředí v souvislosti s jeho vlivem na rozvoj komunikačních schopností dítěte. V této kapitole jsou popsány výchovné styly, rizikové faktory rodinného prostředí a možnosti podpory vztažené na vývoj řeči dítěte. V praktické části diplomové práce jsou prezentovány výsledky dotazníkového šetření, jehož hlavním cílem byla analýza přístupu rodičů k rozvoji komunikačních schopností u dětí v předškolním věku. Jedná se tedy o výzkum kvantitativního charakteru. Dílčí cíle praktické části diplomové práce si kladly za úkol zjistit, zda a z jakých zdrojů si rodiče aktivně zjišťují informace o vývoji řeči, zda a jakými způsoby vývoj řeči...The diploma thesis is of a special pedagogy type and focuses on speech therapy. The thesis deals with the role of parents during the development of communication skills of preschool children in particular. The thesis is divided into the theoretical part and the practical part. The introductory chapter of the theoretical part characterizes a child of preschool age with regard to the development of motor skills, cognitive processes and social skills. The second chapter discusses the issue of communication skills of preschool children in more detail. It includes risk factors for speech development, the most common impairments of communication skills of preschool children and the possibilities of speech therapy intervention. The third chapter is devoted to the family environment in connection with its influence on the development of a child's communication skills. This chapter describes the parental styles, risk factors of the family environment and support options related to the child's speech development. The practical part of the diploma thesis presents the results of a questionnaire survey, the main goal of which was to analyze the approach of parents to the development of communication skills of preschool children. It is therefore a research of a quantitative nature. The partial goals of the...
Klíčová slova:
komunikační schopnost; předškolní věk; rizikový faktor; rodina; vývoj řeči; communication ability skill; family; preschool age; risk factor; speech development