Original title:
Podpora sociálně emočního vývoje dětí s ADHD v předškolním vzdělávání
Translated title:
Support of social and emotional development of shildren with ADHD in pre-school education
Authors:
Melvaldová, Aneta ; Kubíčková, Anna (advisor) ; Šumníková, Pavlína (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce je zaměřena na dítě s ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) v předškolním vzdělávání a podporu jeho sociálně emočního vývoje. Bakalářská práce je složena ze dvou částí. Z části teoretické a z části praktické. Práce se v teoretické části zabývá základními poznatky o ADHD, vývojem dítěte a metodami práce s dětmi s tímto syndromem. Najdeme zde tři hlavní kapitoly. První kapitola se zabývá vývojem dítěte v předškolním věku. Druhá z kapitol se týká vymezení pojmu, příčin vzniku, výskytu ADHD, symptomů, diagnostiky a léčby. Třetí kapitola se již zabývá metodami práce s dětmi s ADHD, vytvářením pozitivního prostředí, integrací těchto dětí, obecnými doporučeními pro práci s dětmi s ADHD, výchovným vedením a postupy pro řízení chování. V části praktické se pak práce zabývá využívanými metodami a postupy při výchově a vzdělávání dětí s ADHD pedagogy předškolního vzdělávání. Teoretické poznatky, které jsem čerpala z uvedené bibliografie, doplňuji praktickými poznatky, které jsem získala z rozhovorů s pedagogy pěti tříd mateřských škol. Jako hlavní cíl praktické části práce jsem si stanovila popis vybraných metod a postupů využívaných pedagogy při výchově a vzdělávání dětí s ADHD v předškolním vzdělávání a zjištění pozorovaných změn v chování dítěte pedagogem, který se podílí na výchově a...The thesis focuses on children in pre-school educational institutions who are diagnosed with ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), as well as on the methods of supporting their social and emotional development. The thesis consists of two parts, the theoretical and the practical one. The theoretical part deals with the basic information of ADHD, children's development and the methods of working with children suffering from this syndrom. We can find there three main chapters. The first chapter deals with pre-school children's development. The second chapter concentrates on the definition, causes, occurrence, symptoms, diagnosis and treatment of ADHD. Finally, the third chapter focuses on the methods of working with ADHD children, creating a positive environment, integration of these children, general reccomendations for working with ADHD children and on educational methods and techniques of controlling their behaviour. The practical part investigates how these methods and techniques are used by teachers in pre-school educational institutions. The theoretical knowledge gained from literature is completed by practical findings which I have obtained from interwieving five kindergarten teachers. The main goal of this practical part is to describe what methods and techniques these teachers use...
Keywords:
ADHD; handicap; kindergarten; method; ADHD; mateřská škola; metoda; znevýhodnění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/126150