Název:
Jemná motorika a lateralita u dětí předškolního věku s mozkovou obrnou
Překlad názvu:
Fine motor skills and laterality of preschool children with cerebral palsy
Autoři:
Stibůrková, Monika ; Zulić, Marija (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá jemnou motorikou a lateralitou u dětí předškolního věku s mozkovou obrnou. Na základě dosavadních výzkumů bylo zjištěno, že mozková obrna omezuje jemnou motoriku. Tato práce si klade za cíl zjistit, zda je rozdíl v jemné motorice u předškolních dětí intaktních a s mozkovou obrnou a jaké konkrétní rozdíly to jsou. Zabývá se také lateralitou a otázkou vyhraněnosti laterality v předškolním věku. Teoretická část popisuje vývoj dítěte v předškolním věku, vymezuje jemnou motoriku a lateralitu, zabývá se podrobněji mozkovou obrnou a popisuje jemnou motoriku u dětí s mozkovou obrnou včetně dosavadních výzkumů. Výzkumná část vymezuje cíl, výzkumné otázky, metody výzkumu a testovací aktivity. Prostor je dán také výběru respondentů a jejich charakteristice. Hlavní část obsahuje výsledky vyšetření respondentů, analýzu výsledků a diskusi. Výzkum probíhal pomocí rozhovoru a dotazníku pro rodiče a následně testováním jemné motoriky respondentů, které mělo tři části - vyšetření laterality, úchopů a celkové jemné motoriky. Ve výsledcích je popsán existující rozdíl v jemné motorice mezi dětmi předškolního věku intaktními a s mozkovou obrnou, který se projevuje zhoršenou cíleností a koordinací pohybů, nižší úrovní obratnosti, pomalejším tempem, omezeným prováděním úchopů, častějším výskytem...The diploma thesis is focused on fine motor skills and laterality of preschool children with cerebral palsy. Based on previous researches was found out, that cerebral palsy is influencing fine motor skills. With reference to these researches, the aim of this thesis is to find out, if there is difference between intact prechool children and preschool children with cerebral pals in fine motor skills and what particular differences there is. The thesis include laterality and question of pronounction in preschool age. The theoretical part describes evolution of children, defines fine motor skills and laterality, deals with cerebral palsy and describes fine motor skills of children with cerebral palsy including previous researches. The empirical part defines the aims of research, explorational questions, methods of research and testing activities. Next part is focused on selection of respondents and their characterics. Main part presents results of testing my respondents, analysis of results and discussion. The research was made by interview and qustionary for parents, and following testing of fine motor skills containing three parts - testing of laterality, grips and general fine motor skills. In results is described existing difference between intact preschool children and children with cerebral...
Klíčová slova:
děti; jemná motorika; lateralita; manuální dovednosti; mozková obrna; předškolní věk; úchop; cerebral palsy; children; fine motor skills; grip; laterality; manual ability; preschool age